tine.no
Triatlonutøvere på vei ut i vannet

Gjør deg klar for Triatlon-sesongen

Med dette treningsprogrammet blir du klar til å ta triatlon-utfordringen i løpet av seks uker.

Treningsprogrammene listet opp under er gode utgangspunkt for en mer strukturert treningshverdag. Treningsmengden på de ulike disiplinene er fordelt etter hvor lenge det konkurreres i hver øvelse under et triathlon. Treningsprogrammet for 6 timer er tilpasset etter hvordan situasjon de fleste nybegynnere befinner seg i. Det er derfor lagt ekstra vekt på svømmingen.

6-ukers treningsprogrammer som sikrer formtopp

Du kan starte allerede i dag. Alle treningsprogrammene har en varighet på 6 uker og er komponert slik at du er i best mulig form den siste dagen. Du vil altså få en formtopp når det virkelig gjelder på konkurransedagen.

Mann sykler i høy fart på asfalt

Hva om det er lenger enn 6 uker til konkurransen?

Dette er bare bra, da får du enda bedre tid til å komme i form.

Fullfør treningsprogrammet og du kan med god samvittighet ta deg en uke fri. Slapp av, hold deg litt i bevegelse og samle overskudd til den nye perioden. Start treningsprogrammet på nytt og kjenn at du stadig blir sterkere og sterkere. Prøv å beregne slik at uke 6 i treningsprogrammet treffer på den store konkurransedagen.

Still deg disse to spørsmålene før du velger treningsprogram:

  1. Hvor mye ønsker jeg å trene?
  2. Hvor mye tid får jeg faktisk satt av til trening?

TRENINGSPROGRAM: 6 TIMER I UKA

Treningsprogram Triathlon 6 timer i uka

LAST NED 6-TIMERS TRENINGSPROGRAM HER

TRENINGSPROGRAM: 9 TIMER I UKA

Treningsprogram triathlon 9 timer i uka

LAST NED 9-TIMERS TRENINGSPROGRAM HER

TRENINGSPROGRAM: 12 TIMER I UKA

Treningsprogram triathlon 12 timer i uka

LAST NED 12-TIMERS TRENINGSPROGRAM HER

Relatert

10 tips til deg som skal begynne å trene

Ønsker du å komme i gang med trening, men er usikker på hvor du skal begynne? Mange er motivert for trening i starten, men det er lett å dabbe av hvis man ikke etablerer gode treningsvaner.

Treningsdagbok – en kilde til læring, utvikling og motivasjon

Treningsdagbok er mye brukt i toppidretten blant profesjonelle atleter og trenere, men det er ikke noe i veien for at notatene kan være vel så nyttig for vanlige mosjonister også.

Planlegg trening: om frekvens, intensitet og variasjon

Jobb fram en strukturert og tilrettelagt plan som vil hjelpe deg med å øke progresjon og prestasjon.