Nils Petter jobber som Key Account Manager for TINE Partner

Fra varepåfyll til kundeansvar

– Jeg har hatt hele min yrkesaktive karriere i TINE, sier Nils Petter (44). For 20 år siden startet han med å fylle på varer og ta opp ordre. Nå er han Key Account Manager med ansvar for å drifte alle avtalene TINE har med offentlig sektor.

Navn Nils Petter
Tittel / Stilling Key Account Manager, TINE Partner Servering
Utdanning Diplomøkonom fra Handelshøyskolen BI

Det var nettopp utviklings- og karrieremuligheter som gjorde at diplomøkonom Nils Petter valgte TINE da han skulle søke sin første jobb etter studiene.

– Jeg har hatt mange ulike roller, men felles for dem er at jeg har jobbet med salg og markedsføring hele tiden, sier Nils Petter. Han har fått erfaring med hele prosessen fra å avdekke behov og utvikle og teste produkter, til å selge og følge opp kundene i etterkant.

Begynte i butikkhyllene

– Først begynte jeg som salgsfremmer, der oppgavene stort sett var å fylle på varer og ta opp bestillinger. Siden ble jeg salgskonsulent og deretter butikkutvikler for KBS (kiosk, bensinstasjon og servicehandel).

Nils Petter var også Key Account Manager (KAM) på Coop-teamet en periode, før han startet i TINE Partner. Her jobbet han først som salgskoordinator og bistod i den daglige driften med kunder og forhandlinger. Og nå er han altså KAM på TINE Partner Servering.

Her har han ansvar for å drifte alle TINEs avtaler med offentlig sektor. De største kundene er sykehus, alders- og sykehjem, Forsvaret, skoler og barnehager.

Konkurransen er økende også på dette området, og det kreves kontinuerlig innsats for å kunne tilby merverdi for kundene. Derfor må man tenke nytt for å skape vekst.

Mindre matsvinn

– Jeg jobber med ernæring og matglede i offentlig sektor, og må samtidig ta hensyn til at de har stramme budsjetter. Det gjelder å utvikle produkter som oppfyller kundenes behov, både på pris, næringsinnhold og bærekraft.

Akkurat nå jobber Nils Petter med å formidle inspirasjon og oppskrifter til kunder for å redusere matsvinn.

– For at kundene skal slippe å kaste melk, informerer jeg om forskjellige pakningsstørrelser og gir tips om hvordan de kan bruke melk som er til overs. Jeg gir også inspirasjon til hvordan de kan gjenbruke mat fra et måltid til et annet, for eksempel ved å lage grøt som kan serveres både varm og kald. Får man rester kan de brukes som et mellommåltid dagen etter.

Gøy med nye konsepter

I en stor merkevarebedrift som TINE, utvikles det stadig nye produkter. Det gjør salgsjobben enda mer spennende.

– Jeg gleder meg alltid til produktlanseringer og nye konsepter vi kan komme opp med. Og så gleder jeg meg til å gripe fatt på ny organisering, jobbe tettere i team, og tettere med  andre avdelinger i TINE Partner.
 

Møt flere som jobber med salg

Lidenskap for melk og muligheter

– Ny konkurransesituasjon er krevende, men kan også gi spennende muligheter, sier Marit. Hun er nyansatt direktør for TINE Partner Industri, og skal lede teamet sitt gjennom store endringer.

Bort med boller og brus!

Simen trigges av å bidra til at ungdomsskoleelever har enkel tilgang til sunne produkter. Han er salgskonsulent for TINE, og målet er å lande avtaler med skoler og idrettsforeninger om salg av sunne mellommåltider.

Vi er best sammen

Tina elsker å jobbe sammen med kundene sine. Spesielt med prosjekter som gir verdi både for kunden og TINE, slik som utvikling av yoghurten «Nyt Salt karamell» for Coop.