Guro jobber som Trainee med innovasjon i TINE

Traineen som lanserte TINEs vegetarsatsing

Rett etter studiene ved NMBU på Ås, fikk Guro oppfylt drømmen om å jobbe som produktutvikler i TINE. Hun vokste opp på gård, så melken har fulgt henne siden hun var liten. Hun digger å lage mat og motiveres av å løse problemer. Som produktutvikler får hun gjøre begge deler.

Navn Guro
Tittel / Stilling Trainee / Produktutvikler
Utdanning Master i matvitenskap ved NMBU

­­ – Jeg var superheldig og fikk jobb hos TINE på Måltidets hus i Stavanger, først i et vikariat, senere som trainee. Å utvikle nye produkter er nesten som å løse Sudoku. Jeg får en beskrivelse av hvordan det ferdige produktet skal være, så er oppgaven min å finne ut hvordan vi skal gå frem for å lage det, sier den ferske produktutvikleren.

Hun er involvert i store deler av prosessen, fra ideer og forsøk på kjøkkenet, til å ferdigstille produktet med produktspesifikasjoner, sjekking av tilsetninger, næringsinnhold og lovverk. Målet er å lansere produkter som blir «Best i test» og som forbrukerne elsker.

Master i ost

Guro skrev masteroppgave om ost, og fikk mye kunnskap om ysteteknologi og filtrering av melk. Nå er hun blant annet med i et cheddar-prosjekt, som er et samarbeid mellom Orkla og TINE.

– Jeg liker at det stadig er nye ting å gjøre. Når jeg veksler mellom kontorarbeid og forsøk, oppleves det både utfordrende og variert.

Lanserte TINEs VGTR-produkter

Vinteren 2019 lanserte TINE en serie vegetarprodukter basert på grønnsaker og ost. Da var Guro «hun nye traineen som hadde lansert TINEs første vegetar-serie».

Men det er mye som skal stemme før man kommer frem til et optimalt produkt. 

– Blant annet må blandingen ha riktig konsistens og fungere i det eksisterende produksjonsutstyret, osten må smelte akkurat passe, protein- og fettinnhold må være riktig og holdbarheten må være god nok. Og så må det selvsagt smake godt. I tillegg må produktene sjekkes opp mot produkter som allerede finnes i markedet.

Plutselig smakte det overraskende godt

Etter mye prøving og testing, kom dagen da alt stemte. Konsistensen var perfekt, næringsinnholdet var riktig og smaken var god. 

– Vi stod på prøvekjøkkenet og smakte. Vi var kommet frem til riktig mengde ost og grønnsaker, og sjekket hvordan det fungerte i stekepanna. Så tilsatte vi ulike typer krydder, testet og testet, og plutselig var det perfekt. Vi var tre stykker på kjøkkenet, men for å sikre at vi ikke var blitt «smaksblinde» sendte vi prøvene ut til resten av gruppa. Og de var helt enige - dette var overraskende godt og saftig.

Forbrukere involveres også i prosessene, og får teste og gi tilbakemeldinger både på smak og konsistens. ­– Det er en lang og spennende vei fra idé til produktene finnes i butikkhyllene, sier Guro. 
 

Møt flere som jobber med innovasjon og markedsføring

Vil bidra til det grønne skiftet

Å være brand manager i TINE er omtrent som å være daglig leder i en liten bedrift. Camilla har et stort ansvar, og arbeidet hun gjør kan få betydelige konsekvenser både for virksomheten og for samfunnet. For eksempel kan ny emballasje på TINE rømme, crème fraîche og kesam® redusere plastforbruket med 500 tonn hvert år.

Innovasjon som gjør verden bedre

– Jeg er nerdete opptatt av hvordan organisasjoner kan utnytte kompetansen og ta i bruk teknologi for å gjøre verden til et bedre sted, sier Mads. Han er forretningsutvikler i TINE og jobber på flere prosjekter, blant annet nye innovasjoner som har potensial til å redusere utslipp og transportkostnader langs hele TINEs verdikjede.