mann spiser frokost og ser på en Ipad

Sjekk frokosten din

Å spise frokost er en god vane. Hvordan er din frokost i forhold til anbefalingene? Test deg selv.

Flere studier viser at de som spiser frokost får i seg en mer tilfredsstillende mengde av både energigivende næringsstoffer, vitaminer og mineraler i løpet av dagen. Finn ut hvordan din frokost stemmer med anbefalingene.

Test din frokost

Legg inn det du spiser til frokost og få en personlig tilbakemelding på sammensetningen. Vurderingen er basert på de norske kostholdsanbefalingene. Her kan du teste og få en vurdering av din frokost på frokostkalkulatoren til melk.no.

Melk passer godt til frokost

Melk er et godt valg til frokosten enten du velger brødskiver, frokostblanding eller en smootie. Du kan variere melketype alt etter hvor mye fett- og kaloriinnhold du ønsker. Det er like mange vitaminer og mineraler i de ulike melketypene. Ekstra lett melk inneholder i tillegg vitamin D. Yoghurt finnes i ulike varianter med ulikt sukkerinnhold. Det er lurt å velge en med lite eller ikke tilsatt sukker.

 

Trenger vi kosttilskudd?

Når vintermørket gjør sin inntreden kan det være vanskeligere å komme seg ut på trening i kulden. Man kan få en følelse av at det trengs ekstra påfyll, for eksempel tilskudd av vitaminer eller mineraler. Men har vi egentlig behov for det?

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at du kutter ut melk, så er det viktig å lære deg hvordan du kan få dekket behovet for næringsstoffer på en melkefri kost. Dette kan i seg selv være en stor utfordring fordi melk er en viktig kilde til mange av næringsstoffene i vårt kosthold.

Lettost gir de samme næringsstoffene som "vanlig" ost

Lettostene gir deg akkurat de samme næringsstoffene som originalosten - bare mindre fett. Det er heller ikke noen ekstra tilsetningsstoffer i osten for å erstatte fettet.