brødskiver, melk og frukt

Nøkkelråd for sunt kosthold

Helsedirektoratet står bak "Nøkkelråd for et sunt kosthold". Det er myndighetenes råd for hvilke matvarer og hvilke mengder vi bør spise for å opprettholde en god helse.

Til grunn for Helsedirektoratets kostråd ligger en omfattende gjennomgang av all tilgjengelig forskningslitteratur om sammenhenger mellom mat og helse, gjennomført av Nasjonalt råd for ernæring.

Fra næringsstoffer til mat

Jobber du med mat og kosthold vet du kanskje at protein bør utgjøre 10-20% av energiinntaket, at du bør få i deg ca 800 mg kalsium hver dag, høyst 10 energiprosent bør komme fra sukker osv.

Slike anbefalinger er et nyttig verktøy for de som jobber med ernæring, men har liten verdi for mannen i gata. Det er tross alt mat, ikke næringsstoffer vi legger på tallerkenen. Myndighetenes kostråd gir nå konkrete og praktiske råd om hvilke matvarer vi bør spise, og i hvilke mengder.

Spis variert

Rådene fra myndighetene byr ikke på noen store overraskelser: Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk. Velg gjerne nøkkelhullmerkede matvarer. I tillegg bør vi begrense inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og tilsatt sukker.

Les mer om kostrådene på helsenorge.no

Trenger vi kosttilskudd?

Når vintermørket gjør sin inntreden kan det være vanskeligere å komme seg ut på trening i kulden. Man kan få en følelse av at det trengs ekstra påfyll, for eksempel tilskudd av vitaminer eller mineraler. Men har vi egentlig behov for det?

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at du kutter ut melk, så er det viktig å lære deg hvordan du kan få dekket behovet for næringsstoffer på en melkefri kost. Dette kan i seg selv være en stor utfordring fordi melk er en viktig kilde til mange av næringsstoffene i vårt kosthold.

Lettost gir de samme næringsstoffene som "vanlig" ost

Lettostene gir deg akkurat de samme næringsstoffene som originalosten - bare mindre fett. Det er heller ikke noen ekstra tilsetningsstoffer i osten for å erstatte fettet.