Sunne tips til grillen

Lukten av grillmat forbindes med sommeren for mange av oss, og det finnes alltids en god anledning for å fyre opp grillen. De første assosiasjonene som dukker opp er ventepølser og hamburgere når vi tenker på grillmat, men det kan være så mye mer.

Nesten alt kan grilles, og det gjør at grillmåltidene kan varieres i det uendelige. Mulighetene for å utvide repertoaret er derfor stort, og det er mye godt du kan grille som også er bra for deg. Under gir jeg deg syv sunne tips til god grillmat som kan bidra til å øke variasjonen – bon appétit. 

Sunne tips til grilling

1) Grill grønnsaker

Å grille grønnsakene gjør de møre og smakfulle. Jeg pleier å legge dem direkte på grillen, eller du kan også lage små grønnsakspakker i aluminiumsfolie. Eller hva med grillspyd med fargerike grønnsaker. Og her er variasjonsmuligheten mange fra mais, sopp, asparges, paprika, løk, aubergine, squash etc. Å fylle tallerken med minst 1/3 grønnsaker er godt, både for smakens skyld og helsen.

2) Sunn grilling

Ønsker du tips til sunn grillmat anbefaler jeg deg å se etter produkter med nøkkelhull i butikken. Alle produkter med nøkkelhull har mindre og sunnere fett, mindre salt og sukker og mer fiber og anbefales inn i et sunt kosthold. Kjøtt og kjøttprodukter med mindre enn 10 % fett sammen med masse grønnsaker, salat med balasmico- eller oljedressing, fullkornsris, fullkornspasta, poteter eller byggrynssalat til er et godt valg dersom du er opptatt av å spise sunt.

3) Lag en overraskelsespakke

Ta et stort ark aluminiumsfolie og legg finhakkede grønnsaker og fisk eller kjøtt, en klatt smør eller olje og litt krydder, så har du noe veldig godt i vente etter 10-15 min på grillen. Spennende for deg eller den du ønsker å overraske. Du kan også sett frem kjøtt, fisk og grønnsaker i biter så kan barna lage sine egne pakker.

4) Fres en fisk på grillen

Fisk kan grilles som den er, i aluminiumsfolie med krydder og en liten smørklatt til, lages som en burger, eller grilles på en planke. Variasjonen er stor og mange som tror de ikke liker fisk så godt, bør prøve å grille fisk en dag, som for eksempel laks, torsk, steinbit og makrell passer fint på grillen.

5) Tilbehøret har betydning

Hva du velger å servere til betyr mye for grillmåltidet. Å bake en potet gir ofte færre kalorier enn en del av ferdiglagde potetsalater. Eller du kan lage potetsalat selv. Det tar ikke så mye lengre tid og kanskje kan du koke noen poteter ekstra en dag så trenger du bare å lage dressingen. Mango- og avokadosalat, tomatsalat eller dressinger med ulike kryddere og oljer.

6) Grill desserten

Ananas, jordbær og vannmelon smaker godt å grille, og kan serveres som en lun fruktsalat. Grillet frukt med litt hakkede nøtter og honning til er også en god kombinasjon.

7) Og ja, det er helt greit å grille hver dag om du vil

Det eneste det kommer an på er hva du griller. Vær også varsom ved grilling av kjøtt, slik at fettet ikke antennes for da kan det dannes polysykliske aromatiske hydrokarboner, eller stek det i aluminiumsfolie. Hvis du har en god variasjon i hva du griller og bruker mye fisk, grønnsaker og tilbehør til grillmaten er det helt greit å grille hver dag. Hyggelig stunder med venner og familie skal selvfølgelig nytes. Det viktigste er å finne balansen mellom fest og hverdag, og mellom hvor mye vi spiser av ulike matvarer. Hold deg til samme mengde du pleier å spise ellers. Fyll tallerken først med grønnsaker eller salat og spis deg først mett på vanlig mat, før du går over på desserten og kosen. Og glem ikke aktiviteten. Om du griller i parken, ved stranda eller hjemme er det perfekt å utfordre de du griller med til en liten aktivitet etter at maten har sunket litt. Hva med å ta et slag kubb, boccia, badminton eller krokett? Hvem blir årets mester?

 Sunne tips til grilling klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik