Slik unngår du usunne fristelser i hverdagen

«Jeg kan motstå alt, bortsett fra fristelser», sa Oscar Wilde. Og for å være ærlig, er det lett å kjenne seg igjen i det. For å motstå fristelser som sjokolade, godteri, chips, brus, kake og nybakte boller er noe av det vanskeligste når det gjelder kosthold for mange av oss. Men, med noen enkle triks er det lettere enn du tror.

Du kjenner deg kanskje igjen: du er ikke sulten eller fysen på noe spesielt, men oppdager at det står en bolle med kjeks eller sjokolade på bordet. Bare det at øynene har oppdaget sjokoladen gjør at du får lyst til å bare ta én. Ofte kan synet av mat gjøre at hjernen tror den har lyst på maten. Og her settes viljestyrken på prøve.

Slik-unngår-du-fristelser-som-godteri

Er øynene sultne blir hodet sultent også

Å stå imot en fersk og varm kanelbolle er noe av det hardeste jeg gjør. Og det er jeg ikke alene om. Sultfølelsen vår styres av både hormonene våre, men også sansene. Og det er derfor spyttproduksjonen starter med en gang du øyner synet av godsaker eller lukter mat. Dette er en naturlig respons som kommer av at hjernen registrer signaler fra sansene våre, som øynene og nesen, og forbereder kroppen på at det kommer mat ved å sette i gang fordøyelsen. Og det er her utfordringen starter. For er prosessen i gang og maten lett tilgjengelig, så er det vanskelig å styre seg. Bare viljestyrken din kan redde deg nå.

Viljestyrken kan trenes

Utfordringen med viljestyrke er at det er en variabel størrelse, men til gjengjeld kan viljestyrke trenes opp. Viljestyrke handler om evnen man har til å ta seg selv i nakken, og faktisk gjennomføre mål man har satt seg, selv om man møter motstand. Å «bumpe» på en usunn fristelse, akkurat i det du har bestemt deg for å spise sunt og kun kose deg på lørdager, kan være en slik motstand. Det krever selvkontroll og evnen til å gjennomføre etter planen man har satt seg. Siden viljestyrken varierer, vil det noen dager kreve mer av deg å stå imot fristelser enn andre. Nedenfor har jeg fem tips for hvordan du kan klare det, uansett størrelsen på viljestyrken din.

Slik-tar-du-sunne-valg

 Fem tips til hvordan du kan motstå fristelser

 

1) Gjem godiset unna. 

«Ute av syn, ute av sinn» er et gammelt klokt ordtak. Ikke la godteri, sjokolade eller annet du liker godt stå fremme på bordet. Spise det opp, gi det bort, eller gjem det bort og sett frem et frukt- og grønnsaksfat i stedet. Blir du fysen er det mye sunnere å fråtse fra dette.

2) Finn en ny rute utenom kiosken. 

Sliter du med å kunne gå forbi kiosken på vei til jobb, skole, toget el uten å bli fristet? Lag deg en ny rute, som går utenom, eller øk tempoet og gå raskt forbi. Ser du i tillegg motsatt vei, er det lite sannsynlig at øynene dine skal få synet av noen fristelser på veien.

3) Legg handleturen til dager du har overskudd og etter du har spist. Å handle på tom mage er som å be om å ryke på fristelser, for da er det vanskelig å ta smarte valg. Det samme er å ta turen innom butikken fredag ettermiddag etter jobb. Et godt tips er å ta storhandelen på mandager og helgeinnkjøpene på torsdager etter at du har spist middag.

3) Spis deg mett til hvert måltid og gjerne hver 3.-4. time. Å spise litt mindre til hvert måltid for å spare inn kalorier, eller droppe måltider kan ofte slå tilbake med et smell. Spise deg passe mett til hvert måltid og spise jevnt gjennom dagen, gjerne hver 3.-4. time. Da slipper du å bli alt for sulten mellom måltidene, og sjansen for at du blir fristet til å kjøpe noe for å fylle på mellom måltidene blir mindre.

4) Ikke kjøp inn godteri. Når du sitter hjemme, får lyst på noe godt og viljestyrken er lav, er det vanskelig å ikke hente sjokoladen du vet du har i skapet. Den beste tjenesten du kan gjøre for deg selv er å ikke kjøpe inn godteri for å ha det liggende i kjøkkenskapet. Da gjør du det lettere for deg selv ved neste anledning fristelsen blir for stor. Har du ikke sjokolade hjemme, er terskelen for å gå ut for å kjøpe inn mye større og trolig ikke noe du kommer til å gidde.

5) Tren viljestyrken din opp ..men bare når du har overskudd. Sett deg i en utfordrende situasjon på dager du merker at viljestyrken er stor. På denne måten kan du lærer deg å stå imot fristelser, lage en plan som fungerer og som du kan ta frem på dager hvor viljestyrken er litt mindre. På sikt vil du dermed takle situasjoner med fristelser bedre og bedre.