Slik presterer du best på eksamen

Både å lese til eksamen og ha eksamen er som å delta i en mental idrettskonkurranse. Du skal prestere der og da, men hvor godt forberedt du er betyr mye for resultatet. I tillegg til å lese deg opp på pensum, er det derfor viktig å spise riktig og nok mat.

Når vi leser til eksamen, og ikke minst på selve eksamen, er det hjernen som må jobbe på høygir. Selv om hjernen kun utgjør 2 % av kroppsvekten, bruker den faktisk 20 % av den totale energien kroppen bruker. Så å ha hjernen i arbeid er ganske energikrevende. Derfor gjelder det å spise riktig, og gi kroppen nok påfyll under eksamensperioden. Men hva bør jeg velge? Og hva gjør jeg hvis jeg mister matlysten?

Tips-til-mat-på-eksamen-klinisk-ernæringsfysiolog-anne-marie-skjølsvik

Karbohydrater er drivstoffet til hjernen

Hjernens viktigste drivstoff er glukose, som karbohydrater er hovedkilden til. Når du leser til eksamen, pugger pensum, og ikke minst på eksamensdagen jobber hjernen intenst hele dagen lang og bruker dermed mye energi. Da er det viktig med karbohydrater, samt proteiner og fett. Under har jeg fem tips til deg som skal ha eksamen og hva du bør spise.

Fem tips for å prestere godt på eksamen

1) Planlegg godt hva du skal ha med deg på eksamensdagen  

Det er viktig å ha med nok mat og litt variert mat, for under selve eksamen trenger du karbohydrater, både raske og langsomme. Ta derfor med deg en god matpakke bestående av grove brød, med pålegg du liker, litt frukt eller juice og vann.

2) Velg nøtter og frukt fremfor sjokolade og godteri

For mange hører godteri, sjokolade og eksamen sammen. Og det kan hjelpe dersom energien blir veldig lav, eller at du trenger å løfte humøret, men det er ofte en kortvarig glede. Nøtter og frukt er mye bedre som snack og bidrar til et mer stabilt blodsukker enn sjokolade og godteri.

3) Spis en god frokost på eksamensdagen

Uten mat og drikke duger helten ikke. Selv om nervene er i høyspenn på eksamensdagen, er det lurt å begynne med en frokost. Frokost sies å være er dagens viktigste måltid og gir deg et godt påfyll før du skal ha eksamen. Her kan du velge det du liker best, om det er brødskiver med pålegg, kornblanding med melk eller yoghurt, havregrøt eller knekkebrød. Spis noe du vet du liker og som magen er vant med. Gir nervene deg dårlig matlyst? Pakk med deg en frokost-matpakke som du kan spise på vei til eksamenslokalene, når du kommer på skolen eller like før eksamen begynner. Eller ta noe enkelt som frukt, liten yoghurt eller smoothie. Så starter du med best mulig utgangspunkt.

4) Spis hver 3.-4. time

Selv om fokuset på eksamen er å løse oppgaver, er det lurt å huske på å spise og drikke jevnt gjennom dagen. Det gjør at hjernen får nok energi til å jobbe og løse alle oppgavene inne tiden er over. Dette er spesielt viktig på heldagseksamener hvor de strekker seg over hele dagen.  En annen løsning er å dele opp måltidene i mellommåltider og spise litt og litt gjennom dagen, for eksempel mens du leser nye oppgavetekster.

5) Drikk nok vann

Vann er og blir den beste tørstedrikken og bør være ditt tørstevalg nummer en. Å drikke nok både når du sitter på lesesalen og under eksamen er viktig. Synes du vann er litt kjipt alene, kan du smaksette med appelsin, sitron, lime, agurk etc. Da smaker det litt bedre.

Lykke til med lesingen og eksamen!