Nordmenn vil gjerne gå tur med Kong Harald

Opp og hopp, for i dag er det verdens aktivitetsdag. Det er en dag hvor vi skal inspireres til å være mer fysisk aktive. Og en slik dag fortjener en innsats, og hva er vel enklere da enn å gå seg en tur? Du får frisk luft, kanskje noen fregner på nesa og god mosjon.

For noe av det som gjør oss nordmenn til nordmenn er nettopp det å gå på tur. Vi har alle laget en matpakke, pakket en tursekk, snørt på oss tursko og gått ut i parken, i skogen eller på fjellet. Og vi er så glade i å gå på tur at vi faktisk vil, om vi hadde fått en time til overs, brukt den på nettopp å gå tur.

Ville brukt en time ekstra på å gå tur

I en landsrepresentativ undersøkelse blant nordmenn over 15 år gjennomført av Norstat i januar 2017 for TINE svarer 22 % at om de fikk en time til overs, ville de brukt den på å være i aktivitet som å gå en tur. Aldersgruppen som er mest ivrig på å bruke en ekstra time på å gå tur er de over 70 år, mens de yngste mellom 15 og 29 år helst vil bruke ekstra tid med familien.

Verdens aktivitetsdag

.. og hvem vil vi helst gå en tur med?

I samme undersøkelse ble det stilt spørsmål om hvem vi helst vil gå en søndagstur med. Og selv med en tydelig oppfordring om å velge blant kjente norsk personer, svarte de fleste at de helst vil gå alene. Dette tyder på at det å gå tur er en form for mental avkobling og måte å stresse ned for mange av oss. På plass nummer to på lista kommer kjæreste eller ektefelle. Og på tredje plass troner ingen andre enn selveste Kong Harald, og Dronning Sonja er også inne blant topp ti vi ønsker å gå på tur med. 

Vil gjerne gå tur med Kong Harald

Topp 10-liste over nordmenns turfavoritter:

  1.       Alene
  2.       Kjæreste eller ektefelle
  3.       Kong Harald
  4.       Per Fugelli
  5.       En venn
  6.       Jens Stoltenberg
  7.       Erna Solberg
  8.       Lars Monsen
  9.       Familien
  10.       Dronning Sonja

Vil du lese flere resultater fra Balanserapporten kan du gjøre det her.

Husk at 30 minutter er nok

Å være i fysisk aktivitet har mange positive effekter og bidrar til en god helse. Helsedirektoratet anbefaler oss å være i aktivitet tilsvarende 30 minutter hver dag. Hvorfor? Jo, fordi dette gir en reduksjon i risiko for en rekke kroniske sykdommer og depresjoner. Og all bevegelse teller. Du må ikke løpe, du trenger ikke kjenne blodsmaken i munn og du kan stoppe før melkesyra tar deg. Inn i dagens 30 minutter kan du inkludere rask gange til og fra jobb, husarbeid, hagearbeid, sykkeltur, en rask kveldstur etc. Enkle og hverdagslige aktiviteter som kun krever at du snører på deg skoa og kommer deg ut døra. Og faktisk er det slik at om alle som i dag ikke er i aktivitet i 30 minutter, blir 10 minutter mer aktive hver dag, vil halve befolkningen møte anbefalingen. Så hva venter vi på? 

Pst! Trenger du tips til ti superenkle styrkeøvelser du kan gjøre ute, som ikke krever annet utstyr enn deg selv i treningsklær? Da kan du lese mer her.