Minimosjon i lunsjen

Vinteren kan være en utfordrende årstid for å komme seg ut. Mørke og kalde kvelder er ikke alltid like fristende. Og mange av oss savner daglyset. Kanskje rekker du å klemme inn en kjapp gåtur i lunsjen? Premien er at du får litt aktivitet i hverdagen og ny energi til resten av arbeidsdagen.

Å være fysisk aktiv har sine umiddelbare fordeler og klarer du å legge inn litt mosjon i løpet av hverdagen vil du oppleve positive effekter. Å gå en tur midt på dagen kan gi deg en god avspenning fra hverdagens kjas og mas, gir bedre blodsirkulasjon, frisk luft og klarere hode.

Utnytt dagslyset

Lunsj-måltidet er en viktig pause fra arbeidshverdagen og en tid for å sette seg ned, koble litt av, alene eller med kollegaer, og fylle på med energi til siste arbeidsøkt. Og selvfølgelig skal du få nyte lunsjen. Spis i fred og ro. Har du 30 minutters lunsjpause kan du dele den opp i to og bruke 15-20 minutter på å spise på. Dersom du har mulighet til å gå ut kan du bruke 10-15 minutters tid til å være litt aktiv, for eksempel gå en rask tur ute. Da får du frisk luft og hilst på sola om du er heldig. Ta gjerne med deg en kollega, og har dere saker dere kan diskutere kan det hende at løsningen kommer raskere ute i frisk luft enn rundt kontorpulten.

 Sola-titter-frem

Mini-mosjon kan gi deg til dine30

Klarer du å få inn 10-15 minutter aktivitet på jobb ved å gå en tur i lunsjen, mangler du bare 15 minutter før du er i mål med dagens aktivitet. De fleste av oss bruker ofte tiden som en unnskyldning for å ikke være nok aktive. Å mini-mosjonere kan derfor være et lurt triks for å få inn mer aktivitet i hverdagen. Reis deg opp fra stolen, gå trappene i stedet for heisen, gå av bussen eller trikken et stopp før din holdeplass, rull litt på skuldrene og strekk på nakken – all bevegelse teller. Lite aktivitet er bra og mye er bedre, men det aller viktigste du kan gjøre for helsen din er å sitte mindre stille. 

Anne-Marie-står-og-jobber-fysisk-aktivitet