Hva bidrar ett glass melk med kontra ett glass brus

Tips for hva vi bør spise og drikke for å spare inn noen kalorier skaper alltid stor interesse. Nettavisen publiserte mandag 27.mars en artikkel om seks drikkevarer du bør droppe hvis du vil ned i vekt. Å si at ett glass brus gir mindre kalorier enn ett glass skummet melk er feil, samtidig som opplysninger om kalorier alene er lite nyttig.

Ett glass brus (2 dl) gir 84 kcal, mens ett glass skummet melk (2 dl) gir 66 kcal – og bidrar i tillegg med langt flere næringsstoffer kroppen din trenger. Å ha et bevisst forhold til hvor mye vi drikker av kaloriholdig drikke er et godt råd for vektreduksjon, men å kun fokusere på kalorimengde blir feil. All mat og drikke bidrar med ulike mengde kalorier og næringsstoffer. Et sunt og helseriktig kosthold handler ikke bare om færrest mulig kalorier. Det handler om hva vi bør velge for å få i oss de næringsstoffene, vitaminene og mineralene som kroppen trenger for å holde energien oppe gjennom dagen.  

Slik-tar-du-sunne-valg

Flytende kalorier metter mindre 

Kalorier vi drikker gir en mindre metthetsfølelse enn kalorier vi spiser. Det kan vi være enige om. Men å se på kaloriinnholdet alene i drikkevarer vil gi en feil fremstilling. For selv om noen drikker bidrar med mye kalorier og andre med mindre, må vi også se på hva drikkene bidrar med av viktige næringsstoffer som vitaminer og mineraler kroppen vår trenger. 

Melk og juice kan fint være en del av et sunt kosthold

Kostrådene til myndighetene gir gode føringer for hva et sunt kosthold bør inneholde. Her finner vi råd for at mager melk og meieriprodukter bør være en del av hverdagskostholdet. Melk er en viktig bidragsyter til kalsium og jod i det norske kostholdet. I tillegg bidrar melk med næringsstoffer som protein, vitamin B12, riboflavin, kalium og fosfor. Tre glass melk eller meierenheter (som to skiver ost eller et lite beger yoghurt) er nok for å sikre inntaket av kalsium og jod, og kan fint inngå i et sunt kosthold og ved vektreduksjon. Når det gjelder frukt, bær og grønnsaker er vi anbefalt 500 gram om dagen. I kostrådet står det at et glass juice teller som en av 5 om dagen. For personer som spiser lite frukt eller grønnsaker, vil et glass juice om dagen gi et viktig bidra av blant annet vitamin C til kostholdet. Når det gjelder brus og saft er vi mer enige. Å begrense mengden av saft og brus i hverdagen vil gjøre godt for alle, da disse drikkene kun bidrar med energi i form av sukker. Skal du velge en tørstedrikk gjennom dagen er vann det beste alternativet. Vann er nødvendig for å opprettholde normale kroppsfunksjoner og gir deg væskepåfyll uten kalorier. 

Ett-glass-juice-teller-som-1-av-5-om-dagen

Å finne balansen er viktig

Det er nyttig å vite at et glass skummet melk gir deg energi og bidrar med syv næringsstoffer kroppen din trenger, mens brus kun gir deg energi og lite annet. Opplysninger om kalorier alene er lite nyttig. Jeg gir tommel opp for å øke bevisstheten på gode valg, men vi må passe oss for å gi inntrykk av at riktige valg av matvarer utelukkende handler om kalorimengde. Mitt ønske for neste oversikt er «Her ser du drikkevarene som gir mest næring for kaloriene du får i deg».