Slik finner du balansen

God mat og gode måltider er viktig for livskvaliteten vår, og det er bra å kose seg. Men ikke hele tiden. Det er forskjell på festmat og hverdagsmat – litt av alt og alt med måte, er en veldig god huskeregel. Finn din balanse.

Vi må være kritiske til hvem vi bruker som kilder til ernæringsinformasjon. Internett er fullt av råd om mat og helse, men mange av påstandene mangler faglig forankring. Mange er opptatt av hva som er rett og galt å spise, og vil gjerne finne enkle svar og løsninger.

Noen ganger er det enkelt

For eksempel bør du se på sammenhengen mellom hva du spiser og hvor mye du er i aktivitet. Hvis du er veldig aktiv, har du et høyere behov for energi, og kan tillate deg litt flere utskeielser uten at det påvirker vekten for mye. Er du derimot lite aktiv, må du passe på hva du spiser, og kanskje spesielt på mengden av produkter med mye sukker og fett.

Balanse

Få følger rådene fra myndighetene

Hvis du vil ha råd du kan stole på, bør du lese kostholdsrådene til Helsedirektoratet og publikasjoner fra andre fagmiljøer. Da vil du finne ut at det viktigste er å ha et variert kosthold med mye frukt og grønt, fisk, grove kornprodukter, magre meieriprodukter og moderat mengde kjøtt. Det gir deg de næringsstoffene kroppen trenger. Kombinert med fysisk aktivitet er du på god vei til et liv i balanse. Helsedirektoratets undersøkelser viser at det kun er et mindretall som følger kostrådene. Bare 20 prosent av det norske folk får i seg 500 gram grønnsaker, frukt og bær daglig. I tillegg er det bare litt over 30 prosent som oppfyller rådet om minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet per uke. Å hevde at disse rådene ikke fungerer blir derfor litt feil, når det er så få som faktisk følger dem. De fleste av oss har mye å hente for å få en bedre balanse, både i hva vi spiser og hvor aktive vi er.

Måltidsglede

Et måltid er mer enn bare mat

Måltidets hovedfunksjon er å gi oss et påfyll av næringsstoffer og gjøre oss mette. Samtidig er måltider også viktig for vår mentale helse. Et måltid er en møteplass, hvor alle rundt bordet tar seg tid til å se hverandre, vise omsorg, dele opplevelser, og bidra til et hyggelig avbrekk i hverdagen. 

Å spise rolig og tygge maten godt er bra for å ikke svelge mye luft som kan gi ubehag. I tillegg tar det ofte litt tid fra vi begynner å spise til vi kjenner metthetsfølelsen. Bruker du minst 20 minutter på et måltid, så gir det også et godt pusterom i hverdagen. Da blir det tid til å reflektere litt over dagen, situasjonen eller livet generelt, noe som kan være bra i en hektisk hverdag. Husk at det å ta seg tid til å spise sammen med venner eller familie, og delta i fellesmåltider som skaper måltidsglede, også bidrar inn i regnskapet for en bedre balanse i livet.