Fem tips for å holde feriekiloene unna

Endelig er sommerferien her og selvsagt skal vi kose oss i ferien. Med noen enkle tips kan du få kose deg og nyte ferien, samtidig som du unngår å få med deg flere kilo som minner i lang tid etterpå.

Selv om ferie er tid for avslapping er det lurt å være litt bevisst. Hyggelige stunder med venner og familie skal selvfølgelig nytes. Det trenger ikke være et problem at det blir flere hyggelige kvelder på rad, det går fint at å kose seg med litt. Det handler om mengde, og å ikke gå i «jeg-har-allerede-skeia-ut-med-dessert-så–jeg-kan-like-gjerne-spise-alt-fella». 

slik-unngår-du-feriekiloene-klinisk-ernæringsfysiolog-anne-marie-skjølsvik

Alt handler om balanse

Det lureste du gjør er å være oppmerksom på mengdene du spiser. Det viktigste er å finne balansen mellom hverdagsmat og kos, og mellom hvor mye du spiser og hvor aktiv du er. Stopp litt opp og tenk; trenger jeg tre kakestykker, eller skal jeg nyte ett stykke ekstra godt? Spis deg først passe mett på vanlig mat, før du går over på dessert og søte fristelser. Og selv om det er ferie er det lurt å legge inn litt aktivitet. Gjør noe du liker og få til noen korte aktiviteter i løpet av feriedagen. Gå en tur med en venn, lek med barna, ta dere en kveldstur med sykkelen eller gå i svømmehallen om det regner. All bevegelse bidrar. Med fem enkle tips blir det enklere å holde feriekiloene unna: 

  • Ha sunnere alternativer på lur. Dersom det går lenge mellom hvert måltid kan enkle mellommåltider være løsningen. Ha med deg en liten matpakke eller mellommåltid, for eksempel knekkebrød og tubeost i kofferten eller frukt og noen nøtter i veska. Dette kan redde deg ut av situasjoner hvor sulten er stor og tilbudet av mat er dårlig. 
  • Spis dessert hver dag! Hva i all verden tenker du kanskje, kan jeg det da? Ja det kan du – i ferien. Å avslutte middagen med noe søtt kan gjøre det lettere å holde seg unna andre utskeielser resten av kvelden. Og dessert kan være så mangt. Bruk gjerne frukt og bær i desserten. Sommeren er høysesong for bær, eller hva med å grille en banan eller ananas? 
  • Ha vann tilgjengelig. Å drikke vann for å slukke tørsten, spesielt på varme dager er det beste alternativet. Vann bidrar ikke med energi, i motsetning til en rekke andre drikker. Drikk gjerne et glass vann før måltidet.
  • Det er lov å la seg friste – men blir du like fristet av alt? Alle har noen ting de ikke klarer å unngå, som vi bare må unne oss. Og det er greit. Men det er ofte mye vi liker sånn passe, men som vi likevel spiser, fordi det er kos. Alt med måte er en god regel. Ikke velg den største isen hver dag. Ikke spis fordi du kjeder deg eller fordi alle andre spiser noe. Velg dine utskeielser og nyt dem godt. Du får garantert igjen for det når ferien er over og jobb-buksa skal på igjen. 
  • Hold en jevn måltidsrytme. Å spise jevnt gjennom dagen er viktig, men i helger og ferie kan det bli litt utfordrende. Dersom det går lenge mellom hvert måltid, kan det bli enklere å falle for usunne fristelser. Pass derfor på å spise noe hver 3.-4. time. 

Og husk til slutt – det er ikke hva du spiser i ferien som har størst betydning, men hva du spiser ellers i året. Vil du nyte ferien til det fulle er det også lov. God sommer!