Fem enkle tips for å komme i gang med treningen

Virker dørstokkmila litt lang noen ganger? Det synes i hvert fall jeg. Her får du fem tips til hvordan du lettere kan komme deg ut døra for en treningsøkt, selv kanskje når det frister minst.

"Orker ikke. Gidder ikke. Har ikke tid. Er så dårlig vær". Unnskyldningene er ofte mange for hvorfor vi ikke kommer oss ut. De fleste av oss vet hvorfor vi bør være i aktivitet og hvilke helsefordeler det gir, men det er ikke alltid at dette er nok motivasjon. Noen ganger er bare ikke viljestyrken til stede. Derfor har jeg skrevet opp fem tips som kan hjelpe deg på vei, og kanskje gjøre at du kommer deg ut døra i dag? 

Er-dørstokkmila-lang?

Les også: Ti superenkle øvelser du kan trene utendørs

1. Kryss i kalenderen for når du skal trene og gjør en avtale med deg selv. Hvis du ønsker å bli mer aktiv må du prioritere tid til det. Begynn rolig og smått, med for eksempel 30 minutter hver gang. 

2. Ta på deg treningstøyet med en gang du kommer hjem fra jobb, i stedet for kosedressen. Det gjør det lettere å komme seg ut. Etter hvert som du kommer i gang vil du oppleve treningsglede og mestring, noe som også løfter motivasjonen. 

3. Gjør en avtale med en venn, nabo, familie eller barna. Å ha en treningspartner gjør det mer forpliktende og dere kan slå sammen det sosiale aspektet med treningen og tilbringe litt sporty tid sammen.

4. Har du noen gang gjennomført en treningsøkt og angret etterpå? Ikke jeg heller. Det gjelder bare å komme i gang, huske den gode følelsen du får av å trene og glede deg til den dersom ingenting annet motiverer deg.

5. All aktivitet teller. Husk at det viktigste er å komme seg ut. Hadde du tenkte deg ut på løpetur, men merker at hverken hode eller kroppen har lyst, kan en gåtur være likeså bra. Det er viktig å lytte til kroppen og en gåtur kan være en fin restitusjonsøkt.

Tren-sammen-Anne-Marie

 God økt :-)