6 tips for å lykkes med nyttårsforsettene

Å gjøre store endringer i livet som for eksempel å gå ned i vekt, kutte røyken eller komme i bedre form er ofte krevende prosesser. Du bør være topp motivert og holde fokus på endringen du skal gjøre. Her får du 6 tips til hvordan du kan lykkes med nyttårsforsettene.

 

1) Sett deg mål

Sett deg konkrete mål for hva du vil oppnå. Et mål kan være at du vil gå ned 3 kg totalt, eller ½ kg i uken i 6 uker. Husk at belønningen for oppnådd mål ikke MÅ være noe spiselig kos, men en tur på kino, teater, nye klær eller kanskje nytt treningstøy?  

planlegging

2) Ta tilbake lørdagskosen

Det er bare å innrømme det – vi liker å kose oss. Tall fra TINEs Balanserapport viser at over halvparten av oss koser seg med søtsaker på jobb flere ganger i uken, mens over 7 av 10 gjør det samme hjemme. Blir det litt lørdag hele uka, er det lurt å kutte ned og kun ha én dag hvor du unner deg noe kos. Sannsynligvis sparer du inn masse kalorier på dette, om du ikke spiser mer av noe annet.

3) Forsyn deg først av grønnsakene til middag og fyll opp halv tallerken

Grønnsaker gir mye fylde til et måltid og få kalorier. Tenk at du alltid skal forsyne deg først av grønnsakene til middag og la de boltre seg over halvparten av tallerkenen (minst!). Da reduseres kalorimengden betraktelig. Prøv å få inn grønnsaker til frokost og lunsj også.

 På kjøkkenet

 4) «He who fails to plan, is planning to fail» sa Sir Winston Churchill

Å kutte ut søtsaker fungerer greit på gode dager, men plutselig har vi en «dårlig dag» og får mest lyst til å bli hjemme i sofaen og spise godterier, i stedet for å ta en løpetur. Det er DA planen for hvordan du skal klare å stå imot må være der. Skriv ned hvordan du skal stå imot søtsuget, og ha sunne alternativer til kos for hånden, for eksempel fruktsalat, grønnsaker og dipp, yoghurt med frukt og bær til.

5) Ta høyde for en sprekk

Å gå gjennom en livsstilsendring er en stor prosess som tar tid. At du på et eller annet tidspunkt vil sprekke eller havne tilbake i gammelt mønster er helt naturlig - vi er bare mennesker. Om det skjer, eller når det skjer, er det viktig å komme så raskt som mulig tilbake i gode vaner igjen. Husk på at ingen ting er tapt om du sprekker en helg, så lenge du starter igjen på mandag med sunne vaner.

6) Lær deg å skille mellom sult og å være «fysen» på noe

Det er viktig å være bevisst på om du er sulten eller bare er «fysen på» noe. Mat er tett koblet til følelsene våre og stress, glede og sorg kan lett spille inn på matlysten. Finn andre alternativer for å takle følelsene, som for eksempel å gå deg en tur, les en bok eller ring en venn. Ha eventuelt staver med gulrot, kålrot, agurk osv. liggende i en skål i kjøleskapet, klar til å tygge løs. Drikk et glass kaldt vann, gjerne med kullsyre.

 

Lykke til :-)