Ostefat med diverse tilbehør

Nå merkes laktosefrie oster

Mange oster har alltid vært naturlig laktosefrie, men nylig begynte vi å merke dem. Ost kan være en viktig kilde til kalsium og jod for den som har laktoseintoleranse.

Mange er ikke klar over at de faste modne oster fra naturens side er laktosefrie.

Derfor er det ikke laktose igjen i en ferdig modnet ost 

Ved osteproduksjon skiller man mysen fra melka slik at man sitter igjen med ostemassen. Laktosen følger mysen og det er derfor lite igjen i det vi lager osten av. Under modningsprosessen blir det lille som er igjen av laktose spist av melkesyrebakterier. Bakteriene er tilsatt for å gi  osten dens særegne smak og konsistens. Det gjør de ved å produsere enzymer som påvirker osten under modningen.

I en ferdig modnet ost er det derfor ikke laktose igjen. Disse ostene vil bli merket laktosefrie.

Naturlig laktosefrie oster blir merket på nettsiden og på pakning

For å gjøre det enklere å finne frem har TINE valgt å merke de laktosefrie ostene. Helt nederst i næringsdeklarasjonen vil det stå: «Naturlig laktosefri (<0,01 g laktose per 100 gram ost). Det er den samme grensen for alle produkter som markedsføres som laktosefrie. Merkingen vil gjøres både på ostene og på produktsidene.

De fleste ostene i TINE er naturlig laktosefrie, bortsett fra disse:

  • Chevre-ostene
  • De vanlige kremostene (inkl. Snøfrisk)  
  • Salatostene 
  • Ferskoster (Skjørost, Cottage Cheese og Kesam®) 
  • Brunostene fra TINE

Er laktosefritt sunnere?

Etterspørselen etter produkter med mindre, eller helt uten laktose er økende. Trolig er det langt flere som bruker laktosefrie produkter enn de som trenger det. 

Mange som opplever såkalt irritabel tarm, med symptomer som oppblåsthet, magesmerter, forstoppelse eller diaré kan ha effekt av å kutte ned på enkelte typer karbohydrat, deriblant laktose.

Det er ingen holdepunkter for at det er helsemessig gunstig å unngå laktose med mindre man opplever ubehag og symptomer.

Laktose kan påvirke opptaket av mineraler på en gunstig måte. Det er ikke slik at «jo mindre laktose man får i seg, jo bedre» slik tilfellet er med allergi. Faktisk kan det være lurt å finne frem til sin egen grense for hva man tåler.

Få flere kostråd for laktoseintolerante. Få en oversikt over innholdet av laktose i meieriprodukter (pdf)

Alternativer til melk

Mange søker etter alternativer til melk, gjerne fordi de føler at de tåler det bedre. De fleste kaller det soyamelk, havremelk, rismelk eller mandelmelk, men på kartongen heter det "drikk". Vær spesielt oppmerksom på jod hvis du velger alternativer til melk.

Flere typer laktoseintoleranse

Man kan dele inn laktoseintoleranse i tre kategorier. Det finnes én form som kalles medfødt laktoseintoleranse. Den formen skyldes en genetisk feil og er sjelden. Primær laktoseintoleranse betyr at laktaseaktiviteten gradvis reduseres etter de første leveårene. Sekundær laktoseintoleranse skyldes skader i tarmen som følge av andre sykdommer eller inngrep.

Melkeallergi eller laktoseintoleranse?

Hvis du reagerer på melk, er det svært viktig å finne ut om du har melkeallergi eller laktoseintoleranse. Det betyr nemlig at du får helt forskjellige kostråd.