VÅR fruktmost- serien 2011

Prisdryss til fruktmosten VÅR

FellesJuice fikk torsdag 31. mai den internasjonale kvalitetsprisen «The Superior Taste Award» for de tre nyeste variantene av den alkoholfrie fruktmosten VÅR.

ITQI-AwardBlue12EN-2stars

Prisen blir beskrevet som mat- og drikkeproduktenes Michelin-guide, og produktene er bedømt av 60 av Europas mest anerkjente vineksperter.

Det var høsten 2009 at FellesJuice lanserte VÅR for første gang. Forut for lanseringen lå tre år med langsiktig arbeid i samarbeid med Kulinarisk Akademi og utvalgte fruktdyrkere i Lier og omegn. Målet var å utvikle en norsk fruktmost spesielt med tanke på å passe sammen med mat, akkurat som vin.
– Det er en fantastisk anerkjennelse å få denne utmerkelsen som viser at langsiktig satsing gir resultater, sier Siw Dejligbjerg Steen, daglig leder i FellesJuice. Produktene er testet blindt av 60 anerkjente vineksperter fra 13 europeiske land, og vurdert ut fra hvor godt de egner seg til ulike matretter.

Porteføljen til VÅR består av fem ulike varianter av fruktmost, to røde og tre lyse. Det er de tre lyse som nå fikk prisen «The Superior Taste Award», de røde fikk utmerkelsen i 2010.

Oppfyller alle kriterier

Ken Canaiolo Engebretsen i Norsk Vinkelnerlandslag mener VÅR oppfyller alle viktige kriterier som skal til for å gjøre et måltid vellykket.
– Som vinkelner finnes det tusenvis av gode viner som kan passe inn i et måltid. Før VÅR dukket opp på markedet savnet vi et produkt som både fylte det alkoholfrie alternativet og kvaliteten som god mat krever. Kvalitet for oss er et produkt som passer inn i et måltid grunnet sine egenskaper. Produktet skal passe perfekt med maten, være forfriskende, ha en balanse mellom syre, sukker og frukt samt både ha en historie og presentasjon som egner seg. VÅR besitter alle disse egenskaper og har faktisk blitt så godt mottatt av gjester at vi kan servere det til en rett selv om de forventer alkohol, sier han.

Opplever økende interesse

Så langt har de fem variantene i VÅR-serien vært å finne på utvalgte restauranter og delikatesseforretninger. I høst fikk varianten VÅR Eple og Solbær innpass i Vinmonopolets hyller.
– Også de som av ulike årsaker velger drikke uten alkohol, har for alvor fått opp øynene for betydningen av at mat og drikke spiller godt sammen. Folk ønsker å tilby gjestene sine alkoholfri drikke som forsterker matopplevelsen, akkurat som når man setter en god vin på bordet, sier Hanne Viksmo Sværk, merkevaresjef for VÅR.
– Siden VÅR fortsatt er et helt unikt konsept i internasjonal sammenheng, er vi spesielt stolte av å bli belønnet med denne kvalitetsprisen på smak, sier Viksmo Sværk, som håper at forbrukerne vil finne flere av VÅR-variantene i Vinmonopolet i løpet av senhøsten i år.

Produktfakta

VÅR er for mennesker som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av god mat og drikke. De har fokus på kvalitet og gode råvarer samt at opplevelse og nytelse skal stå i sentrum.
VÅR-serien består nå av fem varianter, to røde og tre lyse.
VÅR-konseptet er utviklet av FellesJuice* i faglig samarbeid med Kulinarisk Akademi, utvalgte fruktdyrkere i Lier og omegn og industriell designkompetanse.
VÅR har eksklusiv kvalitet og garantert opprinnelse og er Spesialitetsmerket av KSL Matmerk.
VÅR presenteres i en eksklusiv flaske, spesialdesignet av designeren Johan Verde.

* FellesJuice AS er et heleid selskap i TINE Gruppa med de fruktbaserte merkene Sunniva, Mana, Noisy, TINE IsTe og Sprett fruktdrikker.

Les mer om VÅR på nettsiden www.sunniva.no/vår. Der finner man også en oversikt over hvilke utsalgssteder som fører produktene.

Kontaktpersoner:
Siw Dejligbjerg Steen, daglig leder, FellesJuice AS, siw.dejligbjerg.steen@tine.no.
Hanne Viksmo Sværk, merkevaresjef, FellesJuice AS, hanne.viksmo.svark@tine.no.
The International Taste & Quality Institute (www.itqi.com), kontakt steve.gibas@itqi.com.