Finn måltidsrytmen

For å holde energien oppe gjennom dagen er det viktig å ha en jevn måltidsrytme. Spiser du hver 3 - 4 time, har du overskudd til alle dagens aktiviteter - både på skolen og i fritiden.

Spis regelmessig i løpet av dagen - det er en god vane. Det kan nemlig være lettere å få til et sunt kosthold om du ikke spiser for sjelden.

Finn en måltidsrytme som passer for deg

Planlegg hva du skal spise

Blir du veldig sulten kan det være lettere å falle for usunne fristelser. Derfor er det lurt å planlegge hva du skal spise og kanskje ha med deg noe i vesken eller sekken hvis det går lenge mellom hovedmåltidene.

Spis regelmessig

Det kan være lettere å få til et sunt kosthold og en god appetittregulering dersom du får til å spise regelmessig. For de fleste kan det passe med 3 - 4 timer mellom måltidene.

Anbefalte måltider per dag:

  • 3 hovedmåltider - frokost, lunsj og middag
  • 2 mellommåltider - et kan gjerne være kveldsmat

 

– Å spise regelmessig i løpet av dagen er en god vane. 

Hvor ofte må jeg spise?

Kjenner du at du begynner å bli småsulten, men det er fortsatt lenge til neste måltid? Mange sliter med å få en god måltidsrytme. I våre dager spiser vi for eksempel middag senere enn tidligere. Det er lett å ende opp med usunne fristelser i perioden mellom lunsj og middag.

Spis mellommåltid

For deg som spiser middag sent, kan et lite mellommåltid før du går hjem fra jobb eller skole bidra til en bedre måltidsrytme og til å gi ettermiddagen et løft. 

Smarte mellommåltider på farten og hjemme kan være:

  • Smoothie laget med yoghurt, friske eller frosne bær og banan.
  • En neve nøtter og en frukt
  • Grønnsaker som stangselleri, gulerøtter, kålrot og agurk oppdelt i staver med dipp til
  • Knekkebrød med proteinrik pålegg som lettere ost, rene kjøttpålegg, egg etc
  • Yoghurt naturell med friske bær og müsli til

Prøv en av våre oppskrifter