Fotballskoler med energifokus

23. juni 2015

Fotballskoler med energifokus

Riktig kosthold og smart idrettsmat blir et gjennomgangstema når TINE Fotballskoler denne uka igjen dras i gang på bred front.

I løpet av sommeren vil over 70.000 ivrige deltakere, samt rundt 10.000 trenere og veiledere, være engasjert i det årlige storprosjektet – fordelt på ca 450 steder over hele landet.

– De senere årene har vi hatt et gradvis økt fokus på riktig og nok mat og drikke, og tilstrekkelig med søvn. Temaet tas skikkelig på alvor på skolene våre, og er stadig blitt løftet mer opp og fram, sier fagansvarlig for TINE Fotballskoler i Norges Fotballforbund (NFF), André Paulsen.

 

Kan gjøre en forskjell

Dette er en bit i et større bilde, der fotballforbundet er opptatt av å ta sin del av samfunnsansvaret. Som generalsekretær Kjetil Siem tidligere i år uttrykte det i anledning lanseringen av prosjektet «eat move sleep», der NFF er en sentral medspiller:

– Med våre 375.000 aktive og 110.000 frivillige kan vi med enkle grep gjøre en stor forskjell for folkehelsa. Vi er til stede på arenaene der barn og unge ferdes, og vi treffer foreldrene.

TINE Fotballskoler er i den anledning en viktig arena for det nødvendige informasjons- og holdningsskapende arbeidet rettet mot barn, unge og foreldre.

– Mest mulig kunnskap om temaet er viktig både for prestasjoner og forebygging av skader, sier Paulsen, og viser blant annet til hjemmesiden (www.tine.no/tinefotballskole).

 

Lurt med ekstra påfyll

Der finnes en mengde gode tips om hvordan man kan få mer ut av dagen og raskere restituering. Der finner også arrangørene en egen sjekkliste, inkludert egne punkter om kosthold.

For deltakerne er lunsj, samt diverse tillegg i form av blant annet TINE-produkter, inkludert i pakka. Noen arrangører sper dessuten på med egen mat, ja enkelte engasjerer til og med egne kokker for å tilberede måltider.

– Gjennom dette blir deltakernes hovedbehov for tilførsel av næring og energi dekket. Men i tillegg anbefaler vi å ha litt ekstra påfyll i sekken som et lurt pluss på lange og aktive dager, for eksempel banan, rosiner, en yoghurt eller ei lita matpakke. Og framfor alt ei drikkeflaske. Vi ser det som særdeles viktig å bevisstgjøre barna på alt dette, understreker Paulsen.

 

Populære oppskrifter

Som en ekstra inspirasjon til foreldre og andre har man videre lagt ut på hjemmesiden et knippe gode og populære oppskrifter på godt «drivstoff», for eksempel flere drikkevarianter med bær.

– Alle arrangører har dessuten tilgang til NFFs nettsted treningsøkta.no. Her er det mye godt verktøy for klubbene i hverdagen, inkludert kostholdstips, sier André Paulsen, og legger til:

– Vi er også opptatt av å legge til rette for flere sunnere alternativer i kiosker og salgsboder.