Vellykket vertskap for global meierikonferanse

TINE var vertskap for den 12. globale International Farm Corporation Network-konferansen (IFCN) i Oslo 16.–18. september. Over 100 delegater fra verdens største meieriselskaper og andre globale aktører i verdikjeden fikk god innsikt i norsk melkeproduksjon og meieriindustri.

Samlebilde av alle deltakerne på IFCN 2014 i Oslo.

Hovedtemaet for konferansen var innovasjon, og TINE-ansvarlig Lars Sandstad var godt fornøyd med gjennomføringen etter mange positive tilbakemeldinger fra delegatene.

De over 100 delegatene fra selskaper som Dairy Farmers of America (DFA), Fonterra, Lactalis, Nestlè, Pepsico og John Deere og mange andre store globale aktører fikk oppleve norsk gårdsdrift, foredrag og analyser fra inviterte foredragsholdere og interesseorganisasjonens forskernettverk. I industrien har DFA gått forbi Fonterra som verdens største melkeprodusent, hvor Lactalis er tredje størst. Et annet utviklingstrekk er at melkeproduksjonen i verden øker, hvor de 20 største selskapene nå produserer 30 millioner tonn mer melk enn i 2007.

Tema innovasjon

Det gjennomgående temaet på konferansen var innovasjon med en rekke ulike perspektiver fra primær- og industriledd. Ivar Pettersen fra Norsk Institutt for Landbruksforskning ga fremtidige perspektiver på norsk melkeproduksjon, mens GENO snakket om sine resultater og globale ambisjoner for sin eksport. Organisasjonen har hatt stor suksess med eksport av norsk ku-rase til andre land.

Fra TINE hadde direktør for FoU, Eirik Selmer-Olsen, et foredrag med tema om hva TINE fokuserer på innen innovasjon.
– Konferansen har nesten vært planlagt i ett år i samarbeid med administrasjonen i IFCN og vi fikk gode tilbakemeldinger underveis. Det var nyttig for de store aktørene å høre og se på norske forhold, men også få de siste rapportene fra utviklingen i den globale industrien. Jeg vil takke alle som har bidratt til å gjøre dette til et godt utstillingsvindu for norsk melkeproduksjon og næringsmiddelindustri, sier ansvarlig for konferansen, Lars Sandstad.

IFCN Olav Østerås
Olav Østerås fra TINE Rådgiving og Medlem. Foto: Helle Huseby

Gårdsbesøk

Deltakerne fikk også et nært møte med en typisk norsk melkebruk med besøk på Kogstad gård hos melkeprodusent Jens Kogstad. Dette ga en mulighet for å ta norske melkeproduksjon i nærmere øyensyn og høre hvilke utfordringer norske melkebønder har.

IFCN Dagros
Deltakerne besøkte Kogstad gård på Romerike. Foto: Helle Huseby

IFCN

IFCN er en ledende, global kunnskapsorganisasjon på melkeproduksjon med et nettverk av forskere knyttet til organisasjonen og andre interessenter av meierikjeden. Fokuset på aktivitetene er knyttet til ressursbruk, utslipp og de politiske utfordringene som kommer fra å produsere melk. Her kommer også temaer som melkepriser og melkebøndenes økonomi inn. De siste ti årene har medlemmer av IFCN delt og diskutert meieriutfordringer på en årlig basis. Den årlige konferansen er motoren i arbeidet med å styrke kompetansen og var i år altså lagt til Oslo.