TINE tar melkebarten tilbake

Husker du reklamen hvor Bjørn Dæhlie drakk fra et digert melkeglass i 1994? Melkebart-trenden ble senere spredd internasjonalt med flere store stjerner avbildet. Nå tar vi melkebarten tilbake til hjemlandet.

Melkebart på Bjørn Dæhlie, anno 2013

Melkebart på Bjørn Dæhlie, anno 2013

Melkebart på Bjørn Dæhlie, anno 1994

Melkebart på Bjørn Dæhlie, anno 1994

– TV-reklamen er starten på en kampanje vi skal kjøre fram mot OL i Sotsji i 2014, sier kategoridirektør Drikke i TINE, Frode Fimreite.

Se den nye filmen her.

Den første offisielle melkebart-reklamen fra TINE kom i 1992. Den vant blant annet Gullfisken i 1992 og fikk tildelt sølv i Gullblyanten 1993. Kampanjen med idrettshelter som Bjørn Dæhlie, Johann Olav Koss, Inger Helene Nybråten og Stine Lise Hattestad Bratsberg ble lansert i forbindelse med OL i Lillehammer i 1994, og kampanjen har i ettertid blitt kopiert internasjonalt. 

– Det er ikke mange internasjonale trender som starter i Norge, men TINE var blant de første til å bruke melkebarten i markedskommunikasjonen. Nå er det 20 år siden OL-feberen herjet som verst i Norge, og opp mot OL neste år ønsker vi å skape den samme stemningen, sier Fimreite.

Fokus på sunnhet

Et riktig og variert kosthold er viktig for både barn, unge og voksne. Forbrukerne ønsker flere sunne produkt, men samtidig går melkekonsumet ned. Det er en av grunnene til at TINE relanserer melkebart-kampanjen.
– Vi ønsker å ta folket tilbake til røttene av merkevaren vår og øke fokuset på sunnhet og gode kostholdsvaner. Melka er et næringsrikt produkt som er en viktig del av et variert kosthold, sier Fimreite. 

Bjørn Dæhlie ser like sprek ut i dag som for 20 år siden. Kanskje er det fordi han drikker TineMelk?