TINE slik TINE er

Morgenbladet presenterte fredag en satirisk artikkel i en svært uvant sjanger om hvordan TINE skal «realitetsorientere» melkekartongene med «skisser» av hvordan det ville se ut. På melkekartongene til Morgenbladet er det bilder av fluer, tåke, og melkeroboter, og artikkelen avsluttes med en fotnote som forklarer at det er en fiktiv fortelling, men som like gjerne kunne vært reell. Her kommer bakgrunnen for å vise TINEs eiere på melkekartongene, hvordan vi velger ut gårder som vises på kartong og hvordan fotoopptakene foregår.

Vi bruker moderne hjelpemidler med stolthet. Foto: Charlotte Van Nexmark

Vi bruker moderne hjelpemidler med stolthet. Foto: Charlotte Van Nexmark

Da TINE lanserte det vi kaller regional melk i 2012 gjorde vi det med én hensikt: Å vise nordmenn hvor melka de drikker kommer fra. Undersøkelser viste at mange ikke hadde noe forhold til hvordan melk ble laget og ikke visste at TINE var eid av mer enn 12 000 melkebønder som bor og jobber på norske gårder.

– Vi ønsket å bringe forbrukerne nærmere bonden. Vi ønsket å løfte frem enkeltbonden, som står opp tidlig om morgenen og jobber til sent på kvelden, for å gi norske forbrukerne kanskje verdens fineste melk, sier markedssjef i TINE, Linn Heidi Lunde.

Det ble bestemt at det skulle velges ut inntil fire gårder per region, som skulle pryde melkekartongene i de respektive regionene. Kravene er som følger:

1.         Gården skal levere melk til et meieri som lager Tinemelk

2.         Vi skal vise mangfoldet av gårder i Norge, alt fra de aller minste til de store og ofte mer urbane gårdene

3.         Vi søker så stor geografisk spredning som mulig innad i regionene

4.         Bonden og deres familie må selv ønske å bli presentert på melkekartongen

Melkekartongene viser alltid bonden og dens familie, eventuelle gjester samt dyrene som lever på gården, slik de er. Det brukes aldri modeller eller statister. Det brukes ingen stylister og ingen blir sminket eller bedt om å skifte klær. De blir heller ikke bedt om å vaske i fjøset eller gi kyrne et annet fôr enn det de vanligvis spiser. Melkekartongene skal vise livet på en ekte gård.

– Vi er stolte over våre dyktige eiere og deres kjærlighet til dyrene. Vi har vist både dyr som spiser kraftfôr og tråkker i gjørme på melkekartongene. Vi tar i bruk ny teknologi og nye hjelpemidler med stolthet, men det er likevel menneskene som driver gårdene som utgjør den store forskjellen. Siden 2012 har vi vist frem nesten 150 ulike gårder på kartongene, sier Lunde.

TINE er svært opptatt av dyrevelferd og jobber kontinuerlig med å finne løsninger som sikrer godt dyrehold og god dyrevelferd. Norsk melkeproduksjon er langt mindre industrialisert enn i Europa for øvrig og i verden. TINEs eiere er stolte melkebønder som driver gårder som holder standard i internasjonal toppklasse. I tillegg jobber vi målrettet med rådgivning for våre melkeprodusenter for hele tiden å bidra til videreutvikling av norske melkegårder og norsk melkeproduksjon.