TINE setter forbruker i sentrum

Styreleder Trond Reierstad i TINE understreker at TINE setter forbrukeren i sentrum. Det går fram av styrelederens tale til delegatene under TINEs årsmøte på Lillestrøm denne uken. Selv om TINE leverer gode resultater, er styreleder samtidig bekymret for flere forhold rundt selskapet.

Styreleder i TINE, Trond Reierstad, på Årsmøtet 2015. Foto: Olav Håland

– Vi bør først og fremst bruke årsmøtet til å snakke om framtid, men vi må ta oss tid til en kort oppsummering av 2014. 2014 var året det meste gikk vår vei. Det blir mye snakk om interne forhold i et årsmøte men det aller viktigste er selvsagt forbrukeren. Vi har fulgt vår visjon «Sammen skaper vi ekte matopplevelser folk vil ha», sier styreleder Trond Reierstad i TINE og viser til at TINE blant annet solgte nesten 50.000 tonn hvitost i 2014.

– Vi har levert tidens beste resultat i TINE. Det er fantastisk gøy. Vi har skapt resultatet sammen. Et slikt resultat skyldes ikke en enkelt ting. Det er summen av mange kloke beslutninger over lang tid, over mange år, sier styrelederen.

Reierstad trekker samtidig fram eierne.
– TINE har kloke langsiktige eiere som systematisk har utviklet selskapet sitt for å gjøre det i stand til å levere gode resultater. TINE har dyktige leverandører som leverer kanskje verdens fineste melk og som hver dag jobber med melkekvalitet og melkas omdømme.

Trond Reierstad trekker også fram TINEs medarbeidere, før han kommer med en innledende konklusjon:
– Til sammen har dette gitt fornøyde kunder og forbrukere som foretrekker våre produkter. Det er det vi jobber for. Det er utelukkende gjennom å sørge for at kundene foretrekker våre produkt at vi over tid kan levere gode resultater, sier Reierstad.

– Forbrukeren har en klar preferanse for våre merker. Så godt som alle nordmenn kjenner slagordene «Bare Jarlsberg er Jarlsberg» og Norvegia-reklamene «Noen forhold varer livet ut». Vi har lyktes med viktige nylanseringer. Vi har lyktes både med produkter vi håper kan gi volum, slik som 14-serien, og med produkter som skal gi mangfold og dekke nisjemarkeder, som Ekte Hvit geitost og økologisk smør, sier styrelederen.

– Resultatet gir et godt utgangspunkt. Vi kan både styrke eierne med en rekordetterbetaling og samtidig styrke egenkapitalen i industrien vår slik at den blir mer robust for framtida. Dette betyr ikke at framtiden er problemfri! Det er mer en nok skyer i horisonten til å tørke smilet av selv den blideste styreleder, understreker Reierstad:

• Bekymring nummer 1 er volumutviklingen – vi taper posisjoner på innenlandsmarkedet. Norge importerer i dag ifølge SSB sin tollstatistikk ca. 12.000 tonn ost og snart 10.000 tonn yoghurt. I tillegg kommer smør, pulver og melkevarer i ferdigvarer som sauser, importpizza og bakverk. Oppå dette kommer også en grensehandel, som nok drives mest av alkohol, tobakk og kjøtt, men hvor det også følger mengder av meieriprodukter med på lasset.
  • I sum tilsvarer importen minst 200 millioner liter melk. Hvis vi kunne produsert i hvert fall halvparten av denne melka på norske arealer ville verdiskapingen i landbruket økt med en snau milliard og sommergrillene kunne vært fylt med norsk storfekjøtt i stedet for importvare av ymse opprinnelse.
  • Med et godt resultat er det lett å glemme utfordringene. En ting er de tapte mulighetene. I gleden over årets resultat kan vi selvsagt raust overse at ting kunne vært enda bedre.
  • Importen vokser raskt og ukontrollert Dette er alvorlig og det er her min STORE bekymring ligger! Økende import gir fallende norsk volum.
  • Fallende norsk volum gir økte gjennomsnittskostnader for norske produkter. Et økt importvolum gir reduserte importkostnader. I sum svekker dette vår konkurransekraft. Vi gir på denne måten hver dag vekk muligheter for framtidsbonden og for norsk næringsmiddelindustri. Dette må vi gjøre noe med! Det er vårt oppdrag!
  • Vi må forsvare innenlandsmarkedet hvis vi også i 2020 og 2030 skal kunne holde årsmøter i TINE og dele ut overskudd til eierne.

– Jeg tror ikke alvoret her har gått helt opp for norske politikere. De bruker fortsatt energi på konkurransen mellom de norske aktørene. Vi skal selvsagt konkurrere med andre norske meieriaktører, men jeg tror vi gjør lurt i å oppfatte dem som treningskamerater hvor det aller viktigste er sammen å utvikle en sterkere norsk næringsmiddelindustri, sier Reierstad

– Vi må jobbe videre med å utvikle industrien og gjøre kloke investeringsbeslutninger og gode innovasjoner forbrukerne vil ha, sier Reierstad.

Les resten av talen til Trond Reierstad her.