TINE på Grüne Woche i Berlin

TINE Eksport er en del av standen når Norge deltar på Grüne Woche i Berlin for 28. gang, en av verdens største forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv. Messen varer fra 16. til 25. januar.

Fra Grüne Woche i 2014, f.v.: TINEs konsernsjef Hanne Refsholt, eksportdirektør i TINE, Unni Sjøflot, og landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

Fra Grüne Woche i 2014, f.v.: TINEs konsernsjef Hanne Refsholt, eksportdirektør i TINE, Unni Sjøflot, og landbruks- og matminister Sylvi Listhaug.

Det var landbruks- og matminister Sylvi Listhaug som åpnet den norske standen fredag 16. januar. Landbruks- og matdepartementet står bak prosjektet i nært samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin.

Gamalost og Snøfrisk

Nytt av året er at TINE har egen demo av Gamalost og Snøfrisk på Ka-De-We, ett av Tysklands mest eksklusive varehus. Her er det en fantastisk matavdeling.
– Det blir spennende å se hva de tyske forbrukerne syns om Gamalosten. I år har vi lagd en egen Gamalost-brosjyre på tysk, forteller eksportdirektør Unni Sjøflot. Hun tror at Gamalosten vil bli oppfattet som veldig norsk, men i tillegg vil trolig mange være opptatt av helseeffekten. – Blir det stor interesse vil vi vurdere muligheten for salg av Gamalost i Tyskland, sier eksportdirektøren. Også Snøfrisk blir presentert på Ka-De-We.

Historisk har TINE eksportert ost til Tyskland siden 1960-årene. Nord-Tyske forbrukere kjenner TINEs oster og forventer å finne Jarlsberg®, Snøfrisk, Ridder, Vellagret Norvegia og G35 (brunost) på den norske standen på Grüne Woche hvert år.

Forbrukerkontakt

TINE Eksport er der for å få nærkontakt og direkte tilbakemeldinger fra forbrukerne.
– Dette er en veldig viktig arena for å videreutvikle og styrke norsk ost sitt omdømme i Tyskland, understreker Sjøflot. Hun legger til at i år vil vi ha spesiell fokus på Gamalost – en sprek, sunn og vernet hundreåring.

Les mer om Gamalost her.

Landbruk, mat og reiseliv

Grüne Woche befestet i 2014 sin posisjon som en av verdens ledende forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv: Over 410 000 besøkende, 1650 utstillere fra 70 land, 70 landbruksministre fra alle verdens kontinenter og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner var innom messen, rundt 4000 journalister var akkreditert og det ble omsatt varer for 47 millioner Euro i løpet av ti dager.

Norges fellesstand er på 365 m2 og ligger i hall 8.2. Standen har en felles Norges-profil.