Økologiske produkter fra TINE

TINE og REMA 1000 gjør det enklere å velge økologisk

Sammen vil REMA 1000 og TINE gjøre det enklere å velge økologisk og lanserer en ny meieriserie eksklusivt for REMA 1000 sine kunder.

Etterspørselen etter økologiske produkter øker, samtidig som undersøkelser viser at mange forbrukere synes det er vanskelig å finne økologiske produkter i butikkhyllene. Dette ønsker TINE og REMA 1000 og gjøre noe med. Flere produkter, nytt emballasjedesign og tydelig merking i butikk, skal gjøre det enklere å finne de økologiske produktene.

– Både TINE og REMA 1000 jobber aktivt med ansvarlighet og bærekraftig ressursutnyttelse, der økologisk landbruk er et ledd i det. REMA 1000 er en viktig kunde for TINE og ved å gå sammen om dette får vi større kraft bak satsningen på økologi enn om vi skulle gjort det hver for oss, sier Hanne Refsholt, konsernsjef i TINE SA.

Skal bidra til å nå myndighetenes mål

Myndighetene har satt et ambisiøst mål om at 15 prosent av norsk landbruk skal være økologisk. Både TINE og REMA 1000 har som mål å tilby det norske folk flere økologiske produkter, dermed vil dette tiltaket være et viktig bidrag for å møte forbrukernes behov og bidra til å nå myndighetenes mål.

– Vi mener at økologi skal være tilgjengelig for alle. Vi har derfor som mål å øke volumet på økologiske varer betydelig som gjør at prisene på økologi blir lavere – og som igjen gjør at flere vil kjøpe produktene. Samarbeidet med TINE om en økologisk meieriserie er noe vi svært fornøyde med, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

Den nye produktserien består av helmelk, to ulike typer lettmelk, yoghurt naturell, kremfløte, lettrømme og smør og vil være tilgjengelig i REMA 1000-butikker fra 20. september. Serien består av følgende produkter:

Økologisk

Økologiske oppskrifter

Selvsagt kan du bruke økologiske produkter i matlaging. Vi har samlet noen av våre beste oppskrifter for deg.

Velg økologisk til både frokost, lunsj og middag

Økologi

I TINE er det økologiske landbruket en viktig, alternativ driftsform – og en verdifull læringsarena for bærekraftig landbruk. Vi ønsker at du skal få vite mer om hva økologi handler om: det viktige samspillet mellom dyr, natur og mennesker ved våre økologiske gårder. Og om alternativene neste gang du står foran melkedisken.

Mer om økologi

Film - Økologisk hverdag på Bjølsund gård

Stig Gammelsrød driver Bjølsund gård i Rygge, Østfold: – På økologiske melkegårder skal dyra ha ekstra mye plass, mer utetid og mer tid med kalvene. Det å velge økologisk handler ikke bare om jorda, det handler også om dyra.

Film - Økologisk hverdag på Ingdal Øvre gård

Inger-Lise Ingdal driver Ingdal Øvre gård i Agdenes: – Som økologiske bønder tenker vi litt annerledes og gjør ting på litt andre måter. Jeg merker at det skjer noe nå. Den nye generasjonen bønder er genuint interessert i økologiske metoder. Det gleder meg langt inn i hjerterota.

Film - Økologisk hverdag på Hørsand gård i Løten

Herman Hørsand driver Hørsand gård på Løten: – Som melkeprodusent er jorda min viktigste ressurs. Det er her jeg dyrker den maten kyra spiser, det er her næringen deres kommer fra.