TINE mener merking er riktig

Aftenposten skrev i dag om at Synnøve Finden truer TINE med rettssak fordi de mener at TINE driver med villedende markedsføring med vår merking av «gresk yoghurt» og «gresk type». I artikkelen kom bare et lite utdrag av vårt tilsvar og under følger alle spørsmål fra Aftenposten med våre svar som inneholder noen viktige nyanser.

TINE mener merkingen er i tråd med regelverket

Gresk Yoghurt er en kategori som har vært i sterk vekst det siste tiåret over hele verden. Ulike varianter av gresk yoghurt har vært i salg i Norge siden 2004. Vi lanserte vår første Go’ Morgen Gresk Type Naturell februar 2012. Synnøve Finden fulgte deretter med sin variant av «Gresk Yoghurt» i 2013.

«Gresk Yoghurt» er etter TINEs oppfatning en tilsvarende betegnelse som «gresk salat» og «italiensk pizza» hvor geografiske navn ikke blir oppfattet som et opprinnelsessted, men som en beskrivelse av varetypen. Vi har likevel valgt å spesifisere på emballasjen at det er på norsk melk.

I tillegg har vi valgt å bruke forskjellige betegnelse for å skille de to ulike produksjonsmetodene. Yoghurt som er fremstilt ved filtrering, på tradisjonelt gresk vis, kalles «gresk yoghurt». Filtreringen gjør at yoghurten får et naturlig høyt proteininnhold. «14» Gresk Yoghurt er laget på gresk vis, med norsk melk i Norge.

Yoghurt som i stedet er tilsatt ekstra protein for å bli tykk og proteinrik, slik Synnøve Finden lager i Hellas, kaller vi «gresk type». Dette i tråd med internasjonal praksis generelt.

Her følger spørsmål og svar sendt til Aftenposten 31. mars:

Hvordan forholder Tine seg til SFs påstand om at dette er brudd på markedsføringsloven?

Vi har vurdert merkingen av våre produkter grundig og mener at merkingen er i tråd med markedsføringsloven og øvrig regelverk. Vi har også vært i god dialog med Mattilsynet rundt merkingen av disse produktene.

Hvorfor begynte Tine å produsere en «gresk yoghurt» først etter at SF hadde gjort suksess med sin?

Hvordan kan Tine selge en «Gresk yoghurt» som ikke er laget i Hellas?

«Gresk Yoghurt» er etter TINEs oppfatning en tilsvarende betegnelse som «gresk salat» og «italiensk pizza» hvor geografiske navn ikke blir oppfattet som et opprinnelsessted, men som en beskrivelse av varetypen. Av hensyn til forbruker har vi likevel valgt å spesifisere på emballasjen at det er på norsk melk.

Vil Tine endre produktets navn, eller foreta andre endringer som gjør at produktet mer tydelig fremstår som laget i Norge?

Vi har vurdert merkingen av våre produkter grundig og mener at vi har tydelig merket på forpakningen at vår «Gresk Yoghurt» er produsert på den tradisjonelle greske måten - på norsk melk. Vi har foreløpig ikke fått noen tilbakemelding fra forbruker om at merkingen er utydelig, men vi er selvfølgelig lydhøre dersom forbruker mener vi burde være enda tydeligere.

SF mener dette er nok et forsøk på markedsdominerende selskaps forsøk på å knekke en utfordrer, hva sier dere til det?

Vi setter pris på tøff konkurranse og saklig meningsutveksling, men det er vanskelig å være enig i denne påstanden all den tid TINE lanserte Go’ Morgen Gresk Type Naturell allerede i 2012, mens Synnøve Finden kom med sin greske yoghurt i 2013. Vi er imponert over den suksess Synnøve Finden har hatt med sine produkter og setter pris på økt konkurranse fordi det skaper ytterligere innovasjonstrykk hos oss. Mellommåltidsserien «14» er et godt eksempel på det, som nå har solgt 1 million enheter siden lanseringen i februar.

Hvordan kommenterer dere trusselen om rettsak?

Vi skal selvfølgelig vurdere påstandene som Synnøve Finden kommer med i brevet, men mener at merkingen er i tråd med regelverket.

Les sak på Aftenposten.no her