TINE gir Osteprisen 2015 til Matmerk

Osteprisen 2015 går til Matmerk. – Klart det er morsomt og ærefullt å få en slik anerkjennelse som Osteprisen er. Osteprisen gir oss i Matmerk en ekstra vitamininnsprøytning for å arbeide hjertelig og målrettet for å fremme norsk mat og matkultur. Ser vi på de tidligere vinnerne er vi i svært godt selskap, sier en strålende glad Nina Sundqvist i Matmerk.

Daglig leder Nina Sundqvist i Matmerk er strålende fornøyd med Osteprisen 2015. (Foto: Are Knudsen - Dagligvarehandelen)

Gjennom sin innsats med å utvikle og spre budskapet om norske mattradisjoner generelt og norsk ost spesielt, bidrar Matmerk til å øke kunnskapen om norsk mat og norske mattradisjoner blant matproffer og forbrukere over hele Norge.

- Vi har hatt ost i kostholdet siden vikingtiden: «urostene» er gamalost, pultost og skjørost. Disse er ikke på dagens ti på toppliste over oster vi spiser, men er fremdeles i produksjon og har sterk regional forankring. Norsk ost er mer enn Norvegia! I dag kan du invitere til ostekveld utelukkende med norsk ost fordi de er fullt på høyde med, og endatil bedre enn, utenlandske, sier adm.dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Lokalmat må være tilgjengelig

Matmerk er en uavhengig stiftelse som blant annet har ansvaret for det såkalte Kvalitetssystemet i Landbruket. Dette dokumenterer at norsk landbruk drives etter lover og regler, og legger grunnlag for mattrygghet og kvalitet i norsk matproduksjon.
- Matmerk har to viktige jobber: Først og fremst å tilgjengeliggjøre det norske ostemangfoldet over hele fjøla: på hoteller, restauranter, i butikkene og helt hjem på kjøkkenbenken. TINE fortjener ros for arbeidet som gjøres for å distribuere lokalmat rundt i landet.  Deretter skal vi oppmuntre forbrukere til å gå på oppdagelsesferd i ostediskene og smake mer vellagrede oster. Moden ost gir både mer smak og karakter og som alt annet er det en læringsprosess vi må starte med tidlig – allerede fra barnsben av, sier Sundqvist.

Stiftelsen Matmerk ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007 og ledes av et styre  representert fra hele verdikjeden. Matmerk står bak Spesialitet-merket og Nyt Norge. Spesialitet-garantien betyr blant annet at forbrukeren får en unik smaksopplevelse basert på strenge kriterier og en uhildet fagjury med matsterke folk utgjør det siste nåløyet. Merket tildeles for tre år av gangen.

Merkeordninger er en orienteringshjelp

- Vi ser tydelig at forbrukeren er lei av at pris, pris, pris er det eneste saliggjørende når de handler mat. Forbrukerne vil mer og mer vite hvem som har levert råvarene og hvordan maten er foredlet. Sånn sett er merkeordninger til god orienteringshjelp de 1,8 sekundene man bruker i gjennomsnitt på å legge produkter i handlekurven.

I sin begrunnelse for at Matmerk mottar Osteprisen 2015, skriver juryen:
Mange norske lokalmatprodusenter har hatt glede av Matmerk. Det handler ofte om ost, men det handler også om annen mat der lokal opprinnelse har betydning. Matmerk er derfor med på å skape salgsmuligheter for småskalaprodusenter gjennom det profesjonelle salgsapparatet norske dagligvarekjeder representerer. Vinneren treffer derfor godt på kriteriet om å skape oppmerksomhet og kunnskap om norsk mat og mattradisjoner. Juryen består av representanter fra TINE og forrige års vinner.

Tidligere mottakere av Osteprisen:
2000 Thorvald Stoltenberg
2001 Gutta på tur
2002 Sjømannskirken/misjonen
2003 Den blinde ku
2004 Wenche Andersen – God morgen Norge
2005 Bengt Wilson (fotograf)
2006 David Brohel
2007 Stiftelsen Gastronomisk Institutt 2008 Astrid Aasen
2009 Halvor Heuch
2010 Anne-Lise Mellbye
2011 Den Norske Turistforening