TINE gir «haik» til småskalamat

Mer enn 150 småskalaprodusenter av mat «haiker» med TINEs distribusjonsbiler til hoteller og restauranter over hele Norge. – Vi er stolte av å fremme matmangfold fra småskalaleverandører og fra TINE på denne måten, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE

– Det er en glede for oss at det bidrar til å løfte frem mat med lokalt særpreg fra hele Norge, sier Refsholt.

TINE er en direktedistributør som leverer til alle butikker over hele Norge. I tillegg har TINE mange kunder innenfor norske storhusholdninger som hoteller, sykehus og skoler samt annen næringsmiddelindustri.

Mange av de små produsentene lager ost, og de har inngått partnerskap med TINE for å selge deres oster og dermed bringe tradisjonsrik mat med lokalt særpreg til hoteller og restauranter. Gjennom denne distribusjonen når de et større marked enn sitt lokale.

En av lokalmatprodusentene er Engø Gård.
– Vi bruker ganske mye produkter som vi får tilgang til på denne måten. Dette er fantastisk og det er flott gjort av TINE å gi plass til småprodusenter på sine biler på denne måten, og ikke bare tenker på seg selv, sier kjøkkensjef Jonas André Nåvik.

Mat med lokalt særpreg

Det er ikke bare meieriprodukter som sendes med TINEs biler, men spekemat og fiskeprodukter også. Små meieriprodusenter er selvsagt i konkurranse med TINEs egne oster laget med lokalt særpreg. Men det å få frem denne typen produkter bidrar til å vise mangfoldet i matkulturen i Norge, som norske forbrukere i stadig økende grad er opptatt av.

– For oss er det helt uaktuelt å kjøpe en egen bil for å distribuere. Hadde det ikke vært for dette tiltaket, hadde vi ikke vært i stand til å få våre varer ut til store deler av Norge, sier daglig leder Anette Svastuen i Gudbrandsdalsmat.

Hun representerer 21 produsenter fra hele Gudbrandsdalen som driver med ost, kjøtt og spekemat med lokalt særpreg, for å nevne noe.

Bondens Marked

Et eksempel på en noen som bruker muligheten, og som selv har økende popularitet i den norske befolkningen, er Bondens Marked.

– Vi er glade for at TINE åpner for distribusjon av småskalaprodusenter over hele landet. Dette er viktig for mange av våre produsenter for å nå ut til et større marked, sier daglig leder Aina Bartmann i Bondens Marked.

Mens mange av produsentene som deltar på Bondes Marked frakter varene til selve markedet selv, er det mange som i tillegg selger varer til butikker, hoteller og restauranter over hele Norge. Mange av disse kjøper transport av TINE.

– Vi er spesielt glade for denne muligheten, fordi vi i Bondens Marked i fjor åpnet vår egen Bondens Butikk i Mathallen på Vulkan i Oslo. TINEs distribusjon gjør det mulig for våre produsenter å få fraktet varer til butikken i hovedstaden, sier Bartmann.