TINE er til for forbrukeren

– TINEs rolle i samfunnet er å betjene norske forbrukere med de varer de ønsker. Uten å løse denne oppgaven godt har vi ingen berettigelse, sa styreleder i TINE, Trond Reierstad, på TINEs årsmøte. Han poengterte også viktigheten av forutsigbare rammevilkår for næringsmiddelindustrien framover.

Styreleder i TINE, Trond Reierstad, ved TINEs årsmøte på Lillestrøm 23. april 2014

Under styreleder Trond Reierstads tale til TINEs årsmøte, som er selskapets høyeste beslutningsorgan, fikk de en vårlig hilsen ispedd politiske ønsker og forklaring av hvilke utfordringer TINE står overfor framover. Styrelederen ønsket samtidig å sette forbrukeren i sentrum, ved å understreke forbrukerens betydning for TINE.

TINE er til for forbrukeren. Ja, dere hørte rett. Jeg vet at TINE eies av oss melkeprodusenter og at vi som eiere selvsagt tenker at TINE er til for å sikre oss en best mulig økonomi på kort og lang sikt. Men likevel; TINEs rolle i samfunnet er å betjene norske forbrukere med de varer de ønsker. Uten å løse denne oppgaven godt har vi ingen berettigelse, sier Trond Reierstad, styreleder i TINE.

Forbrukeren er en lunefull sjef som hele tiden endrer syn på hva som skal produseres. Fett i går, protein i dag og ingen vet hva bestillingen kan bli i morgen. Og hvis vi ikke gjør jobben finner, finner forbrukeren noe annet å spise eller drikke. Derfor er det avgjørende at vi fortsatt lykkes med utviklingsarbeidet. Det er avgjørende at våre merker fortsatt foretrekkes, og at vi aller helst ligger et hestehode foran konkurrentene i å utvikle nye produkter og merker. Det ligger en enorm kunnskap om ernæring, om teknologi, om forbrukertrender og ikke minst om melk bak en suksess. TINE er og skal fortsatt være en kompetansebedrift.

Styrelederen påpekte samtidig at TINE er i et nytt politisk landskap, men at det fortsatt er slik at vi ikke kan ha en norsk næringsmiddelindustri uten norsk landbruk, og heller ikke et norsk landbruk uten en norsk næringsmiddelindustri.

Vi har et helt nytt politisk landskap. Vi har politikere som har signalisert store politiske ambisjoner for norsk matproduksjon. De vil arbeide for høyest mulig selvforsyning av mat av beredskapshensyn. Ambisjonene er altså på plass selv om vi så langt har sett få virkemiddel som bidrar til denne ambisjonen. Vi er derfor opptatt at politikken vil ivareta behovet for forutsigbare og stabile rammevilkår, sier Reierstad.

Her kan du lese hele talen fra Trond Reierstad (pdf).

Kontakt
For ytterligere informasjon, kontakt pressevakt i TINE på telefon:  482 30 994, eller på e-post: presse@tine.no