– Spennende og lærerikt

Tonje Bekkevold (18) fra Osen var onsdag TINE-sjef for en dag. I regi av Ungt Entreprenørskap fikk hun mulighet til å se hvordan hverdagen er for en toppleder. – Det har vært en lærerik dag, men jeg ser også at det er mye jobb, sier Bekkevold.

Tonje Bekkevold (18) var TINE-sjef for en dag

Konsernsjef Hanne Refsholt og Tonje Bekkevold

Sammen med konsernsjef i TINE, Hanne Refsholt, deltok hun på «Leder for en dag». Klokken 08.00 onsdag startet første møte med konserndirektør for Drift, deretter tok de turen til Kalbakken for et statusmøte. Etter lunsj ble det en prat om lederskolen i TINE, for så delta på en workshop om innovasjonsmulighetene i TINE.

– Det er masse å huske når man er toppleder og det er mange små avklaringer hele tiden, sier 18-åringen. TINE er jo et stort selskap og Hanne har mange hensyn å ta i sin rolle. TINE skal jo både ta vare på ansatte og høre på eierne, men også vite hva forbrukerne vil ha.

Odelsjente

Tonje Bekkevold er odelsjente og har melkekyr på gården hjemme i Osen i Hedmark. Hun er elev ved Storsteigen Videregående og studerer til å bli agronom. Hun har drevet Ungdomsbedrift på skolen og i april vant hun NM-gull i prisklassen «Beste energidesign». Derfor ble hun valgt som en av Hedmarks to representanter til å være med på arrangementet i regi av Ungt Entreprenørskap.

– Er det noe som har overrasket deg i løpet av dagen?
– TINE Meieriet Oslo på Kalbakken var mye større enn jeg trodde, og så viste jeg ikke at TINE hadde egen lederskole, sier Bekkevold. – Hanne kan også mye, sier hun og ser over til TINE-sjefen.
– Tusen takk! Det er jo jobben min da, smiler Refsholt.

Positiv og interessert

Refsholt forteller at det har vært interessant og nyttig å ha med seg en ung entreprenør i løpet av dagen.
– Når jeg tar med meg noen i et møte, så må jeg ta en introduksjon og si hva som er formålet. Det har vært en nyttig øvelse å ha med seg videre, det å tydeliggjøre formålet med et møte. Tonje er også positiv og interessert, og hun prater lett med nye folk og er åpen for hva som skjer.

– Har du et tips Tonje kan ta med seg videre?
– Fortsett å være interessert og engasjert, det vil også øke innsikten og det vil by på flere muligheter framover, avslutter Refsholt.

Ungt Entrepenørskap

Ungt Entreprenørskap fremmer samarbeid mellom skole og næringsliv. Kristin Skogen Lund i NHO, Rune Bjerke i DnB, operasjef Tom Remlov og Anita Krohn Traaseth i HP er blant de andre lederne som har deltatt på årets arrangement.