Siste osten fra Nærbø

I går ble det skrevet historie på Jæren. Siste osten forlot båndet på TINE Meieriet Nærbø, en 10-kilos Jarlsberg. Fra i dag av er all produksjon samlet på TINE Meieriet Jæren. Meierisjef Stig Hove takket spesielt de medarbeiderne som har stått på helt til slutt.

Avdelingsleder Oddgeir Sør-Reime holder, bokstavelig talt, den siste osten fra TINE Meieriet Nærbø. Foto: Olav Håland

På bildet holder avdelingsleder Oddgeir Sør-Reime opp siste osten, og det er bokstavelig talt siste ost. Bildet lyver ikke. På siste produksjonsdag ble det produsert firkanta Jarlsberg for eksport. Det blir trolig ganer i USA, Canada eller Australia som får glede av den siste osten fra Nærbø.

Ingen trist dag

– Vi var godt forberedt på denne dagen. Dette er en dag vi har sett fram til. Vi har jobba dobbelt lenge og det har tatt på. Jeg er glad for at vi har stått løpet helt ut her på Nærbø og har greid å produsere kvalitet helt til slutt, sier Sør-Reime.

Han har selv jobbet på Nærbø i 38 år og produsert 27,7 millioner 10-kilos ost på disse årene. Altså 277 millioner kg ost!
– Jeg vil takke spesielt de som har stått på her på Nærbø. De har produsert kvalitetsvare helt til slutt. Det står det respekt av, særlig fordi de ikke har fått stor oppmerksomhet verken fra meg som leder eller fra TINE, sa meierisjef Stig Hove.

Det er Oleiv Torland som har vært driftsleder på Nærbø den siste tida.

Videre plan på Nærbø

Videre plan er å starte demontering av utstyr på Nærbø i januar 2015 og anlegget skal være klar for riving innen 1.5.2015. Ny reguleringsplan for området er godkjent, som innebærer bygging av bolig og næring. Meierieiendommen er solgt til Meieritomten Utvikling. Dette er et eiendomsselskap eid 50/50 av TINE og K2 Stavanger.

Historien om Nærbø Meieri

Nærbø Meieri kom i gang i 1886 som aksjemeieri. Kjøpmann Enevald Anda hadde flest aksjer og ble første meieribestyrer. De første årene var melkemengden ca. 600 liter pr. dag og det var ost- og smørproduksjon. 13. februar 1897 ble det holdt stiftelsesmøte og Nærbø Andelsmeieri ble etablert med Sem Bø som første styreformann. Da andelsmeieriet ble stiftet tegnet det seg 80 produsenter med til sammen 528 kyr. Meieribestyrer var Petter Vestly. Han hadde kr 50,- i månedslønn. Gurina Bø var meierske. Hun hadde 25,- i månedslønn. Allerede i 1906 ble meieriet utvidet. Hovedproduksjonen nå var smør. I 1910 brant meieriet ned og det ble bygd opp igjen på samme tomta. I 1912 var melkemengda ca. 2 mill. liter. Fortsatt var smør hovedproduksjonen. Årsmøtet 1950 vedtok å bygge nytt meieri på ny tomt. Det er her meieriet ligger i dag. Det ble ferdig i 1955 og kostet 5,2 mill. kroner. Etter den tid har meieriet blitt utvidet flere ganger.