Sesongens dyrebare Hardanger-dråper er klare

Årets mest ettertraktede eplejuice ble i går godkjent under en egen seremoni i Hardanger. Den helnorske juicen er ventet i butikk de nærmeste ukene.

Senior merkevaresjef Anne Sissel Lillemork, (t.v) markedssjef Line Eide-Fredriksen og produktutvikler Henriette Soldal skjenker opp de edle dråper. (Foto: Monica Friedrich Johannessen)

Senior merkevaresjef Anne Sissel Lillemork, (t.v) markedssjef Line Eide-Fredriksen og produktutvikler Henriette Soldal skjenker opp de edle dråper. (Foto: Monica Friedrich Johannessen)

Fordi eplehøsten ble forsinket av kaldt sommervær, blir 2015-årgangen definitivt en limited edition.

Sunniva Eplejuice frå Hardanger er en favoritt landet over. Kartongene er også i år ventet å bli revet ut av hyllene. Vanligvis selges nesten en halv million liter av juicen, så det er ingen tvil om at det vil bli rift om årets Hardanger-dråper. Under gårsdagens godkjenningsseremoni sa Henriette Soldal, produktutvikler i TINE dette om juicen:


røde epler fra hardanger
Flotte råvarer gir god juice. (Foto: Monica Friedrich Johannessen)

Kald forsommer, solrik høst
-Eplejuicen er forskjellig fra år til år, det er det som gjør godkjenningen så spennende. Naturen setter sitt særpreg på epleavlingen, og denne sesongen har vært preget av kaldt forsommerklima, men med en solrik høst. Det kan vi smake resultatet av i årets eplejuice.

Miks av flere sorter
-Årets Sunniva Eplejuice frå Hardanger har en spennende syrlig eplesmak. Sukkernivået er perfekt med et brix-nivå på 11,1, og juicen har en forfriskende lukt av norsk sensommer. Eplejuicen består av en fin miks av eplesorter som Discovery, Summerred og Prins som gir en deilig smakskombinasjon. Jeg er veldig fornøyd med årets smaksresultat. Epleglade nordmenn kan snart få nyte de dyrebare Hardanger-dråpene,» sier Henriette Soldal, produktutvikler i TINE.

Jubileums-juice
Sunniva Eplejuice frå Hardanger feirer 15-års jubileum i år. Den unike juicen som er laget på tre ulike eplesorter skal igjen rives ut av butikkhyllene av juice-elskere landet over. Sammensetningen av, friske og syrlige Discovery, Summerred og Prins, og senere i sesongen, aromaen fra Gravenstein og middels fyldige Aroma-epler, treffer tydeligvis blink i norske ganer, for den kortreiste juicen har blitt solgt ut hvert år siden lanseringen. Juicen er et sesongprodukt som bare selges i perioden september til januar.

 Henriette Soldal
Produktutvikler i TINE FOU, Henriette Soldal, forsikrer at årets juice fra Hardanger er av topp kvalitet. (Foto: Monica Friedrich Johannessen)