Osteprisen 2014 til Tingvollost

Osteprisen 2014 går til Tingvollost. – Vi er svært stolte av å ha blitt valgt til å vinne Osteprisen, og vi er i svært godt selskap når man ser på tidligere vinnere. Vi setter pris på denne hederen, sier Gunnar Waagen i Tingvollost.

Grunnleggerne Gunnar og Solvor Waagen ved Tingvollost var svært stolte over å motta Osteprisen 2014. Foto: Handelsbladet

Gjennom sin innsats med å utvikle og spre budskapet om norsk ost generelt og om sine egne produkter spesielt, har denne gårdsprodusenten bidratt til å øke kunnskapen om norske mattradisjoner både blant norske forbrukere og osteelskere utenfor Norge.

– Vår visjon er å spre begeistring og skape stolthet rundt norsk mat. Vi har samtidig vært bevisst på dette med å kommunisere hva vi holder på med, ettersom vårt markedsføringsbudsjett er null. Konkurranser er vår måte å drive markedsføring på. Der møter vi kokker som får interesse for våre produkter. Målet er å være tilgjengelig men eksklusive, sier Waagen.

Familien bak Tingvollost mottok i fjor den såkalte Verdiskaperprisen på Nordmøre. I 2011 vant deres blåmuggost Kraftkar gullmedalje under både Landsutstillingen for gardsost (NM), på den Nordiske ostefestival i Danmark og på World Cheese Awards i Storbritannia.
– På et nasjonalt plan har produsenten maktet å skape en kommersiell suksess av å produsere kvalitetsost med lokalt særpreg. De har samtidig oster av internasjonalt kaliber, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE.

Lang håndverkshistorie

Tingvollost ble etablert i 2003 på Saghaug gard i Tingvoll kommune på Nordmøre. Dette er et familiedrevet gårdsmeieri som lager fem forskjellige typer hvit- og blåmuggoster basert på pasteurisert kumelk fra egen gård. Gården har en lang håndverkshistorie tilbake til 1303 og i dag bor det fire generasjoner sammen på bruket. Ved siden av egen produksjon har de også et gårdsutsalg der de selger en rekke andre lokale mat- og håndverksprodukter.

– Vi var den første lokalmatprodusenten som inngikk avtale om distribusjon med TINE. At TINE står for distribusjonen vår har virkelig hjulpet oss frem. TINE har også vært med som fødselshjelper og bistått både faglig og med utstyr, sier Waagen i Tingvollost.

Juryens begrunnelse

I sin begrunnelse for at Tingvollost mottar Osteprisen for 2014, sier juryen at: Tingvollost er med på å øke interessen for norske meierivarer, oste- og mattradisjoner både i Norge og utlandet.

Tidligere mottakere av Osteprisen

2000 Thorvald Stoltenberg
2001 Gutta på tur
2002 Sjømannskirken/misjonen