Ostehøvelen fyller 90 år

Thor Bjørklund fikk patent på ostehøvelen den 27. februar 1925 og vi vil derfor feire 90-årsjubilanten. Verdens største ostehøvel blir lansert under World Cup i Kvitfjell den 7. mars i år.

Thor Bjørklund med den originale ostehøvelen.

Patentbrevet for ostehøvelen fra 1925

– Vi har laget verdens største ostehøvel som vi regner med vil bli registrert i Guinness World Records i London med offisiell måling og godkjenning iht. Guinness regelverk, sier Kristen Gunstad, daglig leder i Gudbrandsdal Industrier AS (GIAX).

Det vil bli kunngjort konkurranse blant publikum i Kvitfjell 7. mars: Hvor stor er ostehøvelen?
– Vi ønsker alle velkommen til å være med på konkurransen og kontrollmålingen, sier Gunstad. Etter den offisielle målingen blir eksakt mål opplyst og vinner kåret og premiert.

Hvor stor er rekordostehøvelen?

Selve bladet er i metall og det er laget av Ringsaker Industriservice på Moelv. Skaftet, som er i ekte grantre, er laget hos Moelven Limtre. Etter at blad og skaft er satt sammen blir det siste pussearbeidet gjort hos GIAX på Ringebu. Jotun har bidratt med olje og beis.
– Jeg kan ikke røpe hvor stor rekordostehøvelen er, men jeg tror mange blir overrasket, sier Gunstad.

Brunosten stammer fra Gudbrandsdalen

Brunost eller mysost er et særpreget norsk produkt med lange tradisjoner. Allerede i 1646 omtales mysosten i Christer Jenssøns glosebok som «ganske nydelig».  Første dokumenterte innblanding av fløte i brunosten ble gjennomført i 1863 av budeia Anne Hov på Solbråsetra i Fron. Dette er opprinnelsen til Gudbrandsdalsosten og det ostesortimentet vi har i dag. Første rene Gudbrandsdalsost-meieri ble etablert på Tretten Dampysteri i 1908.

TINE Meieriet Lom & Skjåk produserer fortsatt ulike typer brunost, også Gudbrandsdalsost G35. Her produseres osten på den tradisjonelle måten i gryte. Årlig produseres 900 tonn.

Salget av ostehøvel tilbake på gamle høyder

Da Thor Bjørklund & Sønner AS ble slått konkurs i 2009, kjøpte GIAX i Ringebu boet. Maskiner og utstyr ble flyttet til Ringebu sommeren 2010 og produksjon, salg og markedsføring ble videreført under varemerket Bjørklund. Selv om mange norske og utenlandske kunder falt fra i forbindelse med konkursen, er nå salget av ostehøvelen tilbake på gamle høyder.
I 2014 ble omsetningen vel 9 millioner som er en økning på 20 prosent fra året før. 65 prosent av omsetningen går til eksport med Holland, Sverige og USA som de største markeder.

GIAX v/daglig leder Kristen Gunstad, tlf. 924 98 901
Jens Hagen, meierisjef TINE Meieriet Lom & Skjåk, tlf. 996 93 905

For mer info om ostehøvelen og historien: www.bjorklund-1925.no

I forbindelse med 75-årsjubileet i 2000 ble det utgitt en bok som omtaler viktige kapitler av historien om ostehøvelen. Den heter «Skjær pent av osten» og kan bestilles hos GIAX: Tlf. 99 26 42 00. E-post: post@tbjorklund.no