Nytt regelverk om merking av mat

Fra og med lørdag 13. desember trer nye regler for merking av mat i kraft. Det nye regelverket skal gjøre det enklere for forbrukerne å lese og forstå hva maten inneholder, både på produkter og mat servert over disk.

Fra og med 13. desember trer nye regler for merking av mat i kraft.

– TINE har gjort et stort arbeid med å oppdatere emballasje i henhold til det nye regelverket, sier ernæringsrådgiver Anne Katrine Wahl i TINE.

På våre nettsider skal nå all informasjon om produktene være justert og korrekt. Blant annet er alle allergener i produktene uthevet.

Mat over disk

Det nye regelverket krever at serveringsbedrifter informerer skriftlig om innholdet av allergener i all mat de tilbyr. Det gjelder altså mat over disk i restauranter og kantiner. Informasjon skal være skriftlig tilgjengelig for gjesten. De ansatte må kjenne til eventuelt innhold av allergener i de ulike rettene. Opplysningene kan for eksempel gis i menyen, på et skilt eller en plakat. Det er virksomheten som har ansvaret for å følge regelverket.

Allergener som det må informeres om

Disse 14 allergener må det etter nytt regelverk gis informasjon og utheves dersom det finnes i produktene eller i retter som serveres:

• glutenholdig korn og produkter framstilt av glutenholdige korn
  • skalldyr og produkter framstilt av skalldyr
  • egg og produkter framstilt av egg
  • fisk og produkter framstilt av fisk
  • peanøtter og produkter framstilt av peanøtter
  • soya og produkter framstilt av soya
  • melk og produkter framstilt av melk (herunder laktose)
  • nøtter, og produkter framstilt av nøtter
  • selleri og produkter framstilt av selleri
  • sennep og produkter framstilt av sennep
  • sesamfrø og produkter framstilt av sesamfrø
  • svoveldioksid og sulfitt i konsentrasjoner på mer enn 10 mg/kg eller 10 mg/l, uttrykt som SO2
  • lupin og produkter framstilt av lupin
  • bløtdyr og produkter framstilt av bløtdyr

Nye krav til merking på emballasje

Det blir nye, obligatoriske krav til både innhold, presentasjon og utforming av næringsdeklarasjonen på matvarene. De generelle merkekravene er i hovedsak en videreføring av de kravene vi allerede har, men det er noen vesentlige endringer

Næringsdeklarasjon: De nye næringsdeklarasjonene skal inneholde følgende punkter: energi, fett, mettede fettsyrer, karbohydrater, sukkerarter, proteiner, og salt.

Salt: Alt natrium skal angis som salt, og salt beregnes av det totale natriuminnholdet i matvaren (råvarer, tilsetningsstoffer, tilsatt salt). Salt = natrium x 2,5.

Skriftstørrelse: Fortsatt krav om at merkingen skal være lett leselig. Det er tydeliggjort ved et krav om minste skriftstørrelse på 1,2 mm på obligatoriske opplysninger. Unntak for små pakninger.

Allergimerking: Ingredienser eller stoffer som kan gi allergi eller intoleranse skal være uthevet i ingredienslisten, for eksempel med fet eller kursiv skrift, slik at de blir mer synlig. Det skal også for matvarer som ikke er ferdigpakkete gis informasjon om innhold av stoffer som kan fremkalle allergi eller intoleranse.

Imitasjonsprodukter: Matvarer som er laget med andre ingredienser enn det som vanligvis brukes, skal tydelig merkes med dette. Det kan f.eks. være bruk av «pizzatopping» i stedet for ost på en frossen pizza.

Vegetabilsk olje og fett: Det må angis hvilke planter oljen eller fettet stammer fra, for eksempel kokosolje, palmeolje

Opprinnelse: Fortsatt krav om å merke med opprinnelse, hvis utelatelse av dette kan medføre at forbruker blir villedet. Ytterligere krav om opprinnelsesmerking er under utarbeidelse.

Alt om det nye regelverket finner du på Mattilsynets sider.