Ny grøtlinje på Tretten

23. oktober er verdens grøtdag. Nordmenn spiser grøt som aldri før! Grøtsalget er doblet på fem år. Grøtdagen markeres spesielt på Tretten med oppstart av ny grøtlinje. Siden oppstart i 1993 er det produsert hele 80.000 tonn grøt på Tretten!

Meierisjef Erik Isum (t.v.) sammen med Arne Brimi under et besøk ved TINE Meieriet Tretten.

Meierisjef Erik Isum (t.v.) sammen med Arne Brimi under et besøk ved TINE Meieriet Tretten.

Etter en kort seanse i kantina med taler og smaking på noen av de nyeste grøtproduktene blir det ordfører Brit K. Lundgård som får æren av å starte opp den nye produksjonslinja «klokka tretten».

Meieriet på Tretten er Norges desidert største grøtprodusent. Grøtproduktene som produseres her selges av både TINE og Fjordland. Det er stor vekst i grøtproduktene og det er ventet videre vekst fremover. Derfor settes nå den fjerde grøtlinja i drift. Samtidig er arbeidet med nytt bygg i full gang. Den samla investeringen blir på ca. 160 millioner.

Grøtsalget fordoblet på fem år
Nordmenn spiser ferdiggrøt som aldri før – salget har fordoblet seg på fem år. Fra 11 millioner solgte porsjoner Fjordlandgrøt i 2011 til 20 millioner porsjoner i 2015.

Grøt har blitt trendy, samtidig som det er krevende å koke den hjemme (uten å svi), og mange har glemt hvordan man lager denne tradisjonsrike retten – derav eksplosiv vekst i ferdiggrøtsalget.

Nye trender
Tre trender er utslagsgivende for vekst innen grøt; «norsk husmannskost», «lettvint» og «sunnhet». TINE og Fjordland har sett disse trendene og har lansert flere nye måltidsløsninger basert på grøt. Både Fjordland byggrynslunsj og Tine 14 representerer noe nytt og spennende og løser utfordringen om et sunt og mettende mellommåltid på farten. Etter to år på markedet spises det nå 6,6 millioner Fjordland byggrynslunsj i året.

Men grøt er en internasjonal trend. Det åpnes nå "grøt-barer" rundt om i verden og grøt blir kalt "den nye sushien". TINE Rislunsj har merket at grøt har blitt populært og denne har hatt tosifret vekst de siste årene. Med 11,5 millioner solgte enheter det siste året er TINE Rislunsj fortsatt det desidert største merket innen grøt på farten.

Sprengt kapasitet
TINE Meieriet Tretten har ikke kapasitet til å møte den sterke veksten. Det er tre produksjonslinjer og produksjonen går nær sagt døgnkontinuerlig 24/7 på enkelte av linjene. Til tross for dette har de i dag periodevis leveringsutfordringer. Det er bakgrunnen for at produksjonskapasiteten nå utvides.