Norges beste storhusholdningsbedrifter

Treats-kantina på Skøyen i Oslo er vinneren av Årets Matgledebedrift 2013. Andreplassen gikk til Kleivstua Hotell på Sundvollen, mens Albatross-kantina ved Rieber & Søn i Bergen fikk tredjeplass.

Årets Matgledebedrift 2013: Fra venstre, Andy Friedrichs (Kleivstua Hotell), Peter Olaussen (Treats AS) og Per Harald Storlid (Albatross Rieber & Søn). Foto: Brita Unnerud, TINE Partner

Årets Matgledebedrift 2013 logo

Konkurransen Årets Matgledebedrift arrangeres av TINE Partner i samarbeid med Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL), og premierer Norges mest kreative storhusholdningsbedrifter. I år har over 50 bedrifter fra hele landet knivet om den gjeve bransjeprisen, som ble delt ut under en gallamiddag på Hotel Continental i Oslo torsdag 24. oktober.

Sunnhet og lidenskap for faget

Viktige vinnerkriterier i Årets Matgledebedrift er at bedriftene arbeider aktivt med nytenkning og innovasjon for å skape matglede for gjester og ansatte. Fagjuryen bestod av representanter fra NKL, de lokale Kokkemesterlaugene og TINE Partner. Juryformann var Norges Bocuse d’Or deltaker og regjerende europamester i kokkekunst, Ørjan Johannessen.

− Det er tydelig at bedriftene som er med, har utviklet seg gjennom året. Det har vært spennende å få lov til å ta del i denne prosessen, og veldig kjekt å få innblikk i andre bedrifters hverdag. Felles for alle deltakerne er at de er lidenskapelig opptatt av faget sitt, og at sunnhet står stadig sterkere hos bedriftene som hevder seg i toppen. Det er kjekt å se, sier Johannessen.

Vinner med matglede i sjelen

Vinneren av hedersprisen Årets Matgledebedrift 2013 er kantine- og cateringbedriften Treats AS, som er basert på Skøyen i Oslo. Dette er første gang at Treats er med i konkurransen, og juryen var enstemmig i sin avgjørelse:

«Denne bedriften har matglede i sjelen! Teamet har høy matfaglig kompetanse, noe som skinner igjennom på utsiden av disken. De har et lavt kostøre, men de tryller likevel frem de lekreste retter basert på årstidenes råvarer. De er innovative, og de lager retter som enhver restaurant ville hatt på menyen,» sier juryen i sin begrunnelse.

− Gjengen på Treats brenner for faget, og de setter høye mål for seg selv. Kantina er ren og pen, og har masse deilig å tilby, samtidig som de viser veldig høy service, sa juryformann Ørjan Johannessen om vinnerbedriften under premieutdelingen i går kveld.

Feiret med stil

Årets Matgledebedrift 2013 ble kåret i høytidelige omgivelser på Hotel Continental i går. Herborg Kråkevik stod for underholdningen, og stemningen var stor da Ørjan Johannessen delte ut hedersprisen til stormende jubel.

− Dette er veldig kul! Vi har selvsagt hatt topplasseringen som mål gjennom hele konkurransen, og vi har lagt ned veldig mye arbeid i å skape matglede og kreativitet. Men at vi skulle gå avgårde å vinne er jo helt utrolig kul, sier kjøkkensjef og gründer for Treats, Johan Erkkilä, gledesstrålende.

Bocuse d’Or neste

Alle vinnerne ble tildelt flotte statuetter som bevis på seieren. I tillegg får vinnerne av første, andre og tredjeplass en matfaglig reise til europamesterskapet i kokkekunst, Bocuse d’Or Europe, i Stockholm.

Her får de muligheten til å følge Ørjan Johannessens innsats i konkurransen fra orkesterplass.

Vedlagte bilder kan benyttes fritt mot kreditering av TINE Partner/Brita Unnerud.

Mer informasjon

Brita Unnerud, senior prosjektleder i TINE Partner, tel 905 62 044, e-post: brita.unnerud@tine.no
Johan Erkkilä, Gründer og kjøkkensjef ved Treats, tel 905 11 008, e-post johan@treats.no
Andy Friedrichs, Kleivstua Hotell, tel 991 61 497 eller e-post restaurant@kleivstua.no
Per Harald Storlid, kantineleder Albatross Rieber & Søn, tel 920 19 473, e-post toro@albatross-as.no

Om Årets Matgledebedrift

Årets Matgledebedrift er en landsomfattende konkurranse med mål om å skape gode og sunne matopplevelser. Det er også en feiring av matkultur og bordets gleder, og hyller storhusholdningsbedriftene som skaper matglede utenom det vanlige.

Årets Matgledebedrift arrangeres av TINE Partner i samarbeid med Norges Kokkemesteres Landsforening (NKL). Vinneren av Årets Matgledebedrift kåres ut fra evnen til å skape kreativitet med TINEs produkter ut fra målsettingen om gode og sunne matopplevelser gjennom hele døgnet.

Vinnerne utpekes av en fagjury bestående av representanter fra de lokale Kokkemesterlaugene, matfaglig ansvarlig i TINE Partner, Pål Jetmundsen, og europamester i kokkekunst og Norges Bocuse d’Or-deltaker, Ørjan Johannessen.

For mer informasjon, se http://www.tinepamenyen.no/aretsmatglede