kartongnisser TineMelk julenisser

Nissene kommer tilbake

TINE lytter til forbrukerne og tar tilbake nissene på melkekartongene. Erfaring lærte oss at vi ikke skal tulle med tradisjon.

TINE lytter til forbrukerne: nissene kommer tilbake på melkekartongene (f.v. Sofie Torvik og Linn Heidi Lunde)

TINE lytter til forbrukerne: nissene kommer tilbake på melkekartongene (f.v. Sofie Torvik og Linn Heidi Lunde)

Juletradisjon: Nissene på TineMelk har vært dybt savnet de siste årene

Juletradisjon: Nissene på TineMelk har vært dybt savnet de siste årene

I 2012 startet TineMelk med «regional melk» med bilder av melkeprodusentene fra de ulike regionene på kartongen. Mange forbrukere setter pris på å se hvor melka deres kommer fra, men at det skulle gå på bekostning av julenissene var ikke like populært. I år velger TineMelk å gå tilbake til nissekartongene.

– Vi er jo veldig stolte av at nissene på melkekartongene har blitt en tradisjon for mange på lik linje som julemarsipanen. Vi forsto ikke at det ville skape så mye engasjement, men nå i ettertid er det liten tvil om at nissene er viktige for folk, sier Sofie Torvik, merkevaresjef for TineMelk.

Sammen med markedssjef, Linn Heidi Lunde, tok hun i fjor beslutningen om at TINE-nissene måtte tilbake på kartongen.

Forbrukersenter nedringt

Det var spesielt nissene som prydet melkekartongene fra nittitallet og helt frem til 2009 som mange har et forhold til. De ble opprinnelig tegnet av Bjarne Møller, mens idé og layout var ved Gunnar Moum, på oppdrag fra TINE på 90-tallet. Dette var tegninger av fargeglade, blide nisser som gjør ulike juleforberedelser og vinteraktiviteter. På helmelka pynter de til jul inne i stuen, mens på skummetmelk hopper de på ski og kaster snøball.

– Faktisk har TINEs Forbrukersenter nesten druknet i henvendelser fra folk som savner og ønsker seg de «opprinnelige» nissene tilbake. Vi er derfor veldig glade for at vi i år kan glede mange med at nettopp de nissene kommer tilbake igjen, sier Lunde.

Vil ha julestemningen tilbake

På Facebook var det spesielt et innlegg som tok av: «(...)Hvor er det blitt av fantastiske julekartongene med nissemotiv?Jeg elsket disse da jeg var mindre, og det var faktisk en stor bidragsyter til julestemningen. Jeg vil ha julestemningen min tilbake. Hilsen 5 skuffa jenter­».

Dette innlegget fikk over 12 000 likes og 750 kommentarer, før den ble slettet av brukeren selv, trolig på grunn av det massive engasjementet. Det ble også laget en Facebook-side med navnet: Få nissene tilbake på melkekartongen.

– Vi håper at nissene på TineMelk kan være med på å skape litt julestemning på frokostbordet igjen og at alle som har savnet nissene på melkekartongen blir fornøyde, sier Torvik.

Nissene skal pryde melkekartongene fra midten av november til rundt årsskiftet. De kommer på både 1- og 1,75-literskartongene som tilsvarer et opplag på 35 millioner eksemplarer.