YT Mellommåltid Kesam Mellommåltid Drikke Sportsdrikke og Restitusjonsdrikk

Merket for god design til YT

Onsdag kveld 18. april ble YT tildelt Merket for god design av Norsk Designråd på den årlige Designdagen. – Dette er en anerkjennelse for TINEs metodiske arbeid med å bruke design for å skape innovative og tiltalende produktløsninger, sier konserndirektør Hege Holter Brekke i TINE Markedskategorier.

– Vi ser på design som en sentral del av marketingmiksen. En honnør som dette, bekrefter at vi er i tet på dette området og gir viktig inspirasjon i det videre arbeidet med å bygge sterke merkevarer gjennom hele produktporteføljen vår, sier Holter Brekke.

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design og gir rett til å bruke merket på produktene. TINE har allerede anledning til å bruke Merket for god design på både Biola og TINE Iskaffe.
– Disse er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Prisen fra Norsk Designråd er den tredje høythengende prisen TINE Markedskategorier er blitt tildelt denne vinteren og våren – og den andre prisen YT har mottatt på kort tid. I fjor høst kåret Dagligvareleverandørenes forening, DLF, mat- og drikkeserien YT til Årets innovasjon i norsk dagligvarehandel i 2010. TINE ble så sent som i mars også æret med ACNielsens Merkestyrkepris 2012. Den gangen var det Norvegia som fikk honnør.

Juryens begrunnelse

I juryens begrunnelse heter det at YT-designen er «stolt, sterk og sikker». Juryen sier videre at «Serien er lett å navigere i og designet er rendyrket. Produktene er tydelige på at her er det næringsinnholdets virkning som er avgjørende for valg. Det er ingen tvil om at dette er næring for den prestasjonsorienterte før, under og etter trening. Emballasjen skiller seg klart ut fra andre produkter i kjøledisken, og de virker sunnere og bedre. Både form, farge og språk er teknisk og signaliserer prestasjon, men uten å bli for maskulint eller syntetisk. Designet treffer en bredere målgruppe enn tilsvarende produkter. YT skiller seg definitivt ut og viser at her er det noe nytt.»