Julegaver med mening

– Det er veldig kult å kunne gi bort julegavene vi har jobbet så lenge med, sier Ehteshan stolt. Han er en av flere som jobber i vekstbedriften Gamle Oslo Tre og Tekstil (GOTT), som har laget årets julegaver til alle TINE-ansatte.

Designer Imke Tschentke er godt fornøyd med det ferdige produktet Foto: Kari Raunedokken

Tradisjonen tro får alle medarbeidere i TINE en gave fra arbeidsgiver til jul. Men i år er gaven annerledes enn tidligere, ved at det er en gave som ansatte ved vekstbedriften GOTT har produsert. Endelig er tidspunktet kommet da arbeidet, som har pågått i halvannet år, kan overleveres.

– GOTT er en bedrift som gir folk som har vanskelig for å tilpasse seg i yrkeslivet en meningsfull hverdag. Jeg er glad for at TINE ved dette oppdraget, gir denne arbeidsplassen muligheter de ellers ikke ville ha fått med nye og spennende oppdrag, sier Bjørn Malm, leder for samfunnsansvar i TINE. Jeg er sikker på at TINEs medarbeidere også vil ha det i tankene når gaven tas i bruk.

Lang prosess

Gaven er unik for TINE og ble utviklet med designer Imke Tschentke, som er formgiver bak firmaet Oslonaut. Valget falt på en ostefjøl, et forkle og en pose med geit som tema. Hennes kreative idé var at fjøla skulle ha form som ei geit. Og slik ble det. Forkleet og posen har også geitedesign, og sammen er dette blitt en pakke som skiller seg ut fra det du får kjøpt i butikk.

En bestilling som ga andre muligheter

Dette har vært en av de største bestillingene for GOTT noensinne. De startet med produksjonen for ett år siden, og det siste halve året har det virkelig vært fokus på å få «geitegavene» til TINE ferdig. Det har vært stor engasjement.
– Vi er så takknemlige for denne muligheten, sier Jon Elsøy. Ved hjelp av denne avtalen har GOTT kunnet kjøpe en lenge ettertraktet data-fresemaskin som gjør at de nå kan ta i mot større bestillinger fra andre kunder også. – Det morsomste med denne jobben er at vi har fått brukt både tekstil- og treavdelingen til oppdraget, og det har kun vært produsert TINE-gaver i lang tid, sier Anette Boman.

– Vi synes det er veldig stas at en så stor bedrift som TINE vil bruke oss. Vi har samarbeidet om dette i halvannet år og det har vært mange andre lignende bedrifter som oss innom for å hjelpe oss med levere julegavene, sier Jon som er en av de stolte medarbeiderne.

Fakta om GOTT

Gamle Oslo Tre og Tekstil, GOTT, er en vekstbedrift, eid av Oslo kommune. Bedriftens formål er å skape varige arbeidsplasser til yrkeshemmede innbyggere i kommunen. Målgruppen er mennesker med yrkeshemminger og som har fått innvilget uførepensjon.

Kontaktperson: Lars Sevatdal, tlf. 22 34 84 10