TINE-sjef for en dag

I dag har TINE fått en ny konsernsjef. Sammen med Hanne Refsholt deltar Jonas Baardsen (18) på «Leder for en dag» i regi av Ungt Entreprenørskap. Han skal lære mer om hvordan det er å være toppleder i et stort selskap. –Jonas får ikke helt frie tøyler i lederstolen, men han skal få et innblikk i hva jeg jobber med til daglig, sier konsernsjef Hanne Refsholt.

Jonas Baardsen (t.h.) er TINEs konsernsjef i regi av Ungt Entreprenørskap.

Jonas Baardsen fra Narvik i Nordland har drevet Ungdomsbedrift på skolen. Blant de om lag 12 000 elevene som driver Ungdomsbedrift hvert år, har han vist seg å være blant de aller dyktigste. Derfor er han en av 30 elever som har blitt utvalgt til å være med på arrangementet Leder for en dag.

– Dette blir en skoledag helt utenom det vanlige! Jeg skal innrømme at jeg er litt nervøs og spent, men mest av alt gleder jeg meg til å lære mer om TINE, og å få høre hvordan Hanne Refsholt tenker og jobber, sa Jonas Baardsen i forkant.

Ikke helt frie tøyler

Leder for en dag arrangeres for 12. året på rad, og det er ikke bare TINE som deltar på arrangementet. I år skal topplederne i blant annet Oslo Børs, Siemens, NRK og WWF Norge også bli «skygget» av unge ledertalenter.

–Jonas får ikke helt frie tøyler i lederstolen, men han skal få et innblikk i hva jeg som konsernsjef i TINE jobber med til daglig. I tillegg skal ha få møte flere fra konsernledelsen innenfor hans interesseområder, nemlig økonomi og markedsføring. Jeg gleder meg også til å høre om hans erfaringer som leder i en Ungdomsbedrift, sier Refsholt.

Satser på ungdom

– Vi i TINE heier på de unge! Gjennom Ungt Entreprenørskap får elevene mulighet til å utfordre seg selv, se muligheter og oppleve mestring. Det ønsker jeg å gi mitt bidrag til, sier Refsholt.

Ungt Entreprenørskap tilbyr et tyvetalls ulike programmer til skolen - fra grunnskole til masternivå. Forrige skoleår bidro over 30 000 personer fra arbeids- og næringsliv inn i organisasjonens ulike aktiviteter.

Roser norske toppledere

– Det er disse ungdommene som skal finne løsninger på samfunnets største utfordringer og bringe det norske samfunnet inn i framtiden. Jeg blir rett i ryggen og veldig glad når jeg ser viljen blant norske toppledere til å stille opp for å gi dem oppmuntring og ballast på veien, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Det er bred politisk enighet om at entreprenørskap i utdanning er en riktig vei å gå for å gi unge etterspurte kompetanser og kvaliteter. Et samlet Storting står bak den nasjonale satsingen på entreprenørskap i utdanning. Satsingen har vært støttet av alle regjeringer siden Bondevik II-regjeringen lanserte en egen strategi for feltet i 2003. Arbeidet er forankret i flere departementer.