Investerer i sunnere og smartere mat

Nordmenn ønsker sunnere mat og smartere måltidsløsninger, og TINE rekordinvesterer nesten en halv milliard kroner på Frya og Tretten for å komme voksende forbrukertrender i møte.

Mange skuelystne da ordfører Erik Odlo i Ringebu satte seg i gravemaskinen og markerte at byggearbeidene på Frya er i gang. (Foto: Olav Håland)

Mange skuelystne da ordfører Erik Odlo i Ringebu satte seg i gravemaskinen og markerte at byggearbeidene på Frya er i gang. (Foto: Olav Håland)

Meierisjef Oskar Aarnes smilte om kapp med sola. (Foto: Olav Håland)

Meierisjef Oskar Aarnes smilte om kapp med sola. (Foto: Olav Håland)

Mer effektiv produksjon av Cottage Cheese, filtrert yoghurt og grøt skaper 30 nye arbeidsplasser i Gudbrandsdalen. Torsdag tok ordfører i Ringebu, Erik Odlo, det første spadestikket på TINE Meieriet Frya.
- Dette er en stor dag, det er en gledens dag og det er en historisk dag. Jeg tror dette er tidenes største industrisatsing i Gudbrandsdalen, sa meierisjef Oskar Aarnes da han ønsket ansatte, gjester, ordfører og presse velkommen.

 Produksjonen av den velkjente Gudbrandsdalsosten fra TINE foregår ennå i de tradisjonelle grytene på meieriet i Lom & Skjåk. Lenger nede i dalen skal TINE nå investere for å tilpasse industrien til nye trender. Torsdag startet byggearbeidet på Frya. Samtidig settes det i gang et arbeid på Tretten for å øke grøtproduksjonen.

 TINE satser i Gudbrandsdalen
Aldri før har TINE investert like tungt i en slik satsing på sunnere og smartere måltider for å svare på nye forbrukertrender.

- Utbyggingene av meieriene på Frya og Tretten betyr svært mye, ikke bare for Ringebu kommune, men for hele Gudbrandsdalen. Det er svært kjærkomment med flere arbeidsplasser som følge av økt aktivitet. Dette bidrar til positive ringvirkninger i distriktet, og er en tydelig stimulans for et levedyktig landbruk i Gudbrandsdalen, sa ordfører i Ringebu, Erik Odlo, før han selv satte seg på gravemaskinen og tok det første spadestikket.

  Sunnere mat
Det er et sterkt fokus blant forbrukerne på sunnhet og helse. Mat som metter med få kalorier og som har lite fett og mye proteiner, eksempelvis Cottage Cheese, oppleves som sunn. Forbruket av Cottage Cheese er sterkt økende.

- Det er også økende fokus på melkas gode og sunne bestanddeler, dvs. mer protein og kalsium og mindre fett, sukker og laktose. Ny filtreringsteknologi åpner nye muligheter, sier kategoridirektør Unn Grønvold Nikolaisen.

 Smartere måltidsløsninger
Det er stor vekst i etterspørselen etter smarte måltidsløsninger som ferdige grøter. Grøt har lange tradisjoner i Norge og oppfattes som sunt, rent og naturlig.

- Forbrukerne er opptatt av å velge sunt hele dagen og er blitt mer bevisst rundt en bedre måltidsrytme. Det er stadig viktigere å tilby fullverdige måltider for folk på farten og smarte måltidsløsninger som tilfredsstiller de sunne kravene. Spiseklare grøtprodukter oppleves lettvint og enkelt, sier Grønvold Nikolaisen.

 Industrien tilpasses nye trender
TINE har nylig vedtatt å investere ca. 450 millioner i utbygginger på Frya og Tretten.

TINEs produksjon av Cottage Cheese foregår i dag på meieriet på Frya i Gudbrandsdalen. - TINE har vedtatt utbygging på Frya med en ramme på 385 millioner. Det betyr større aktivitet og flere nye arbeidsplasser, sier konserndirektør Per Ivar Berg.

Grøtproduktene som produseres på TINE Meieriet Tretten selges av både TINE og Fjordland. Flere nye grøtprodukter bidrar til vekst.

- Etterspørselen etter sunne grøtprodukter vil fortsette og meieriet på Tretten har ikke kapasitet til å møte denne veksten. Derfor har TINE vedtatt å bygge ut produksjonskapasitet med en ramme på 58 millioner, sier Berg.

 For mer informasjon, kontakt TINEs pressetelefon 48230994