Innovasjon i TINE

Innovasjon i TINE handler om mer enn å skape produkter og tjenester. Det er en kontinuerlig prosess for å skape verdier – for forbruker – for TINE og for TINEs kunder. Hvert år lanserer TINE 60–90 nye produkter (120–150 inkludert datterselskap).

TINEs fire varianter av Go'morgen-yoghurt, gresk type.

Bare i september 2013 lanserte TINE 32 nye produkter, 75 inkludert nye produkter fra Fjordland. Blant nylanseringene i høst var TINE Ekstra Lettrømme, Go’morgen Gresk type i tre smaksatte varianter, Kaffemakermelk, Sunniva Presset, TINE Ekte Smør Økologisk og TineMelk Ekstra Lett Økologisk.

I løpet av 2013 ble det lansert ny design og smaksvarianter på blant annet matlagingsprodukter som Cottage Cheese og Kesam, der begge to har vært store salgssuksesser. TINE Kesam har siste to år økt omsetningen med 65 millioner kroner. TINE Milkshake er en annen suksess. Siden relanseringen 1. mai er det solgt Milkshake for over 40 millioner kroner. Limo fra Sunniva Drikker er en annen lansering som har hatt stor suksess i år og Jarlsberg Edel kapret ostehyllene da den ble lansert i februar.

I 2012 lanserte TINE 94 produkter, 95 i 2011.

– TINE har en ambisjon om å være en stor innovatør og kan vise til flere nye konsepter den siste tiden. Blant annet YT, Styrk, Sprett og Noisy, sier markedsdirektør Hege Holter Brekke. Hun peker på at TINE er en aktør som bidrar positivt til vekst i en rekke kategorier.

Målsettingen om å levere de beste løsningene og tilfredsstille forbrukernes og kundens behov, skaper vekst og lønnsomhet for TINE og våre samarbeidspartnere.

Feil i Aftenposten fredag 6. september

I Aftenposten fredag 6. september ble det påstått at TINE kopierer sine konkurrenter, blant annet med Go’morgen naturell gresk type. Dette kjenner ikke TINE seg igjen i. Denne yoghurttypen lanserte TINE i februar 2012, det vil si over 1,5 år tilbake, så den kan vanskelig kalles en kopi.
– Vår greske type skiller seg fra konkurrentenes ved at den har mindre sukker og mer proteiner, i tillegg til at den er produsert i Norge. Det er det mange av våre kunder som setter pris på, sier Holter Brekke.

Aftenposten refererer også til at konkurrenten var først ute med revet og skivet ost i butikk, noe som heller ikke er riktig. TINE lanserte skiver «taklagt» i 1984, TINE Pizzaost (revet) i 1991 og stabelpakk 225 g Norvegia i 1999. Konkurrentene kom med stabelpakk i 2001.

På melkefronten lanserte TINE 1,75 liter melk i 2011 samme uka som konkurrenten. Dette kom etter grundige markedsundersøkelser hvor forbrukerne oppga ønske om en større melkekartong. TINE var for øvrig først ute med nyheten om lanseringen.
– Å lansere en slik løsning krever forberedelser ift. emballasje, logistikk og plassering i butikk, men TINE responderer raskt på endrede forbrukerbehov i likhet med våre konkurrenter, sier Holter Brekke.