Forbrukerinteressene er viktigst

Dersom Konkurransetilsynet helt eller delvis godkjenner ICA/NorgesGruppen-samarbeidet, starter COOP Norge Handel og REMA 1000 et felles innkjøpsselskap. Det kom frem på en pressekonferanse fredag.

Foto: Naeringslivsavisa.no

Avtalen mellom COOP Norge Handel og REMA 1000 er signert, og innkjøpsselskapet har fått navnet CORE Foto: Naeringslivsavisa.no

- TINE mener forbrukerinteressene er viktigst i dette spørsmålet og vi deler de bekymringer som Dagligvareleverandørenes forening uttrykker for konkurransesituasjonen i verdikjeden for mat. Vi forventer at Konkurransetilsynet hensyntar den nye situasjonen som har oppstått når de gjør sine helhetsvurderinger av konkurranseforholdene i det norske dagligvaremarkedet, sier kommunikasjonssjef Øystein Knoph.

Avtalen mellom COOP Norge Handel og REMA 1000 er signert, og innkjøpsselskapet har fått navnet CORE. Det vil eies 50/50 prosent av de to partene.

- Vi har inngått avtalen for å sikre vår konkurransekraft og forbrukernes interesser i en dagligvarebransje med stadig skjevere konkurranse. Gjennom et felles innkjøpsselskap kan vi fremforhandle innkjøpspriser og -betingelser som sikrer at vi fortsatt kan konkurrere hardt om kundene, sier administrerende direktør Svein Fanebust i COOP Norge Handel og administrerende direktør Ole Robert Reitan i REMA 1000 i en pressemelding.