_FRE8511

Finale i TINECup

Norges Kokkemesteres Landsforening og TINE har et samarbeid med kokk- og servitørelever på VG2. Gjennom hele skoleåret har ivrige elever på kokk- og servitørlinjene i Norge deltatt i en matkonkurranse, TINECup, der målet har vært å motivere unge fagutøvere og dermed styrke rekrutteringen til kokkefaget. Fredag 29. januar møtes seks lag til finalen i TINECup i Stavanger.

Etter innledende runder i sitt eget hjemfylke, er det nå de aller beste som møtes til kamp.
Årets TINECup har satt rekord i påmeldte lag, hele 66 innsendte oppgaver skulle juryen evaluere. Dette er positivt for rekrutteringen til faget, og Kjartan Skjelde kjent fra Masterchef, er på plass for å se om det er noen som utmerker seg ekstra.

Finalelagene, som består av tre elever, kommer fra hele Norge

1. 1.     Fra Haugalandet kommer laget Aliments fra Karmsund vgs.
  2. 2.     Fra Oslo kommer laget A.G.T fra Vestby vgs.
  3. 3.     Fra Oslo kommer laget The great trio fra Nannestad vgs.
  4. 4.     Fra Trondheim kommer laget Kimali fra Strinda vgs.
  5. 5.     Fra Tromsø kommer laget Kointepelleran fra Breivika vgs.
  6. 6.     Fra Årstad kommer laget Tre Musketerer fra Årstad vgs.

Balanse mellom gode matopplevelser og ernæring

- TINE er sponsor for det matfaglige miljøet i Norge og dette er et flott arrangement for å løfte fram unge kokker, sier Anne Marie Skjølsvik, talsperson for ernæring i TINE. TINE spiller en viktig rolle når det gjelder å ivareta norske mattradisjoner og utvikling av nye trender, samt bidra med en sterk ernæringskompetanse. Å fremme riktig ernæring gjennom gode matopplevelser, er viktig i alle generasjoner. - Vi ønsker å bidra med kunnskap om riktig kosthold og gode levevaner på alle arenaer. Målet vårt er å motivere alle til å finne den riktige balansen i hverdagen, sier hun og benytter anledningen til å ønske alle deltakerne lykke til.

Dommerpanel i eliteserien

Hoveddommer under TINECup er Jostein Medhus, som også er manager for junior- og seniorlandslagene som skal til OL i oktober. Med seg har han matfaglig ansvarlig i TINE, Pål Jetmundsen, og landslagskokkene Karl Erik Pallesen og Jan-Erik Hauge. Torill Renaa, restaurantsjef på Renaa:Restauranter, er hoveddommer for servitørene og KAM i TINE, Heidi Netland Berge, er ostedommer.

Fakta:

TINECup er en kokkekonkurranse for kokke- og servitørelever på VG2-trinn ved videregående skoler over hele landet, som arrangeres av NKL i samarbeid med TINE. Bakgrunnen for kokkekonkurransen er å motivere unge fagutøvere og dermed styrke rekrutteringen til kokkefaget.

Konkurransen er lagt opp som en lagkonkurranse hvor lagene, bestående av to kokkelever og en servitørelev, kvalifiserer seg gjennom en menykonkurranse. Opptil seks lokale lag går videre fra menykonkurransen til regionale semifinaler hvor lagene får mulighet til å tilberede den innsendte menyen. Vinnerlaget fra hver semifinale går deretter videre til nasjonal finale i Stavanger.

Les mer om mesterskapet her: www.tine.no/sponsing

Info:

Dato: fredag 29. januar 2016

Sted: Jåttå Videregående skole i Stavanger

Klokken: oppstart 08:30, med presentasjon av maten fra kl. 12:00, slutt kl. 14:30.

Annonsering av vinner under bankett kl. 21:00 på Scandic Forus Hotell, Stavanger.

Kontaktinfo:

Presseansvarlig:

Bodil Skjørestad, Daglig leder, Norges Kokkemesteres Landsforening,Tlf.: 938 31 947, bodil@nkl.no

Om arrangementet/konkurransen:

Martine Mathisen, Prosjektleder, TINE, Tlf: 93405901, Mail: martine.mathisen@tine.no

Om kokkefaget/bransjen:

Elisabeth Bryne, President, Norges Kokkemesteres Landsforening, Tlf.: 400 34 385