Første bio-kork i Europa

TINE er det første selskapet i Europa som tar i bruk bio-basert kork på sine produkter. – Som en av Norges største emballasjebrukere er det viktig at vi tenker bærekraftighet. Bio-basert kork av fornybar plast er et spennende element i dette arbeidet, sier Bjørn Malm, leder samfunnsansvar i TINE.

Piano Vaniljesaus, TINE IsKaffe, TINE isTe og TINE Sjokomelk får den nye korken i løpet av mai.

Med et årlig forbruk på ca. 29.000 tonn emballasje har det stor betydning at TINE prioriterer fornybare materialer.
– TINE har uttalte mål om å være først ute med å ta i bruk både ny teknologi og miljøsmart emballasje, sier Malm.

Det er Tetra Pak som har utviklet den bio-basert HDPE (high density polyethylene) korken og den er den siste innovasjonen innen fornybar emballasje. Ved hjelp av ny råvareteknologi har Tetra Pak utviklet korken. Tetra Pak bruker råvarer fra sukkerrør istedenfor råvare fra olje. Etter høsting og knusing omdannes saften fra sukkerrørene til etanol som deretter omdannes til polyetylen, som korken består av. Det betyr at næringsmiddelindustrien kan ta i bruk mer miljøsmarte emballasjeløsninger som gjør det enklere for forbrukerne å velge rett.

– Vi er veldig glade for at korken ser dagens lys. Det er et viktig skritt i retning av 100 prosent fornybar emballasje. Ikke minst er det flott å gi kundene våre muligheten til å velge en miljøsmart løsning fra A til Å, sier Tom Bjøre, daglig leder i Tetra Pak Norge.