Bruk luktesansen!

Vi har fjernet «Siste forbruksdag» og endret til «Best før» på alle melke- og juicekartonger. Endringen er gjort for at forbrukerne ikke skal kaste god mat unødvendig.

Husk at melka fint kan drikkes etter «best før»-datoen, hvis den lukter og smaker OK

TINE er en av Norges største næringsmiddelprodusenter og ønsker at flere blir flinkere til å vurdere matvarene før de går i vasken eller søppelbøtten. Først og fremst at vi må la nesen og smaken – ikke datomerkingen – styre oss.

– På alle våre kartonger har vi over tid endret merkingen fra «siste forbruksdag», som var en mer absolutt grense, til «best før». Dette betyr at vi garanterer for at produktet er hundre prosent slik man bør forvente før denne grensen, men at det ikke er noen risiko å drikke eller spise det etter denne datoen så fremt det lukter og smaker OK, sier Bjørn Malm, som er leder for samfunnsansvar i TINE. Om varene holdes kalde, vil de ikke tape seg noe særlig utover «best før»- datoen.

I fjor kastet hver nordmann rundt 430 kilo med husholdningsavfall. Dette er en økning med nesten 200 kilo siden 1992. Det er også store regionale forskjeller på hvor mye vi kaster. Nordlendinger og Oslo-folk kaster minst, mens verstingene bor i Buskerud, Telemark og Vest-Agder, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Fakta om matsvinn

Så mye kaster vi:
Årlig matsvinn i Norge: 377.000 tonn
Næringsmiddelprodusentene: 52.000 tonn
Grossistene: 2000 tonn
Butikkene: 68.000 tonn
Forbrukerne: 255.000 tonn
Verdi: 18-20 milliarder kroner
I tillegg skaper restauranter og storhusholdninger 140.000 tonn matavfall hvert år

Kilde: ForMat og Mepex Consult AS