Biola Smoothie fikk internasjonal anerkjennelse

Onsdag kveld ble Biola Smoothie kåret som finalist i kategoriene Best Dairy Drink og Best Brand Extension i konkurransen World Dairy Innovation Awards. - Dette er en stor seier fordi det var rundt 220 bidrag fra 30 land fordelt på 18 kategorier med i konkurransen, sier senior merkevaresjef Puja Agarwal i kategori Drikke i TINE.

En stolt mottaker av internasjonal anerkjennelse

Konkurransen ble arrangert av Foodbev Media i Amsterdam som en del av Global Dairy Congress.

- Bare fire og fem merker ble valgt ut som finalister i de to kategoriene, og store internasjonale aktører som Yoplait, Activia og Chobani deltok i konkurransen, sier Puja Agarwal i kategori Drikke i TINE.

Hun synes det er veldig gøy at TINE hevder seg i toppen i en konkurranse med store internasjonale aktører. I kategorien Best Dairy Drink var det en vinner og fire finalister, og i kategorien Best Brand Extension var det en vinner og tre finalister.

Snuoperasjon

Biola er i medvind om dagen. Vi startet en snuoperasjon av Biola i fjor høst med relansering av hele serien. Frem til dette lå Biola bak fjoråret med -4,0 % ut av dagligvare. I løpet av høsten 2014 snudde vi dette til en vekst på +4,7 %*. I 2015 har vi lansert flere spennende innovasjoner; Biola Smoothie, Biola Zero og en videreføring av Biola Sesong, som alle har vært med på å forsterke den positive utviklingen inn i 2015. Vi ser også at Biola blir et stadig viktigere merke for forbrukerne. Preferansen har på ett år økt fra 19 % til 26 % - som er en økning på hele 37 %, sier en veldig glad og fornøyd merkevaresjef.

Fakta om konkurransen

The World Dairy Innovation Awards har i ni år arrangert internasjonale konkurranser der de kårer innovasjoner og produktfortrinn på tvers av alle kategorier. De retter også søkelyset mot den beste produktemballasjen, markedsføring, teknologi og bærekraft. The World Dairy Innovation Awards er organisert av UK-baserte FoodBev Media og sponset av Tetra Pak, ett av verdens ledende selskap innen næringsmidler og emballasjeløsninger.

* 20150625-DC

Kilde: Nielsen ScanTrack, Dagligvare Norge Totalt, Melk, T.Biola, verdiendring % mot forrige år, YTD 2015 per 14.june 2015 og Kundespesifikk periodisering: 30.des.2013–14.sep2014, 15.sep–28.des.2014.