Årets Matgledebutikk kåret

Dette er åttende året TINE kårer Årets Matgledebutikk, og denne gangen var det Meny Colosseum i Oslo som ble vinneren. Andreplassen gikk til Coop Mega Kolbotn og tredjeplassen til Coop Mega Madla.

Årets Matgledebutikk 2013: Fra venstre, på annen plass, Coop Mega Kolbotn ved Rune Langlid, på første plass Meny Colosseum ved Inge Stensbakk, og på tredjeplass, Coop Mega Madla ved Eva Ueland. Foto: Are Knudsen, Handelsbladet

– Meny Colosseum er et enestående eksempel på at matglede er god butikk, noe som har gitt seg utslag i en rekke priser og utmerkelser de siste årene, sier konserndirektør salg John Ole Skeide i TINE om bakgrunnen for prisen.

Nominering
Ti butikker har vært med i finalen om å bli årets matgledebutikk. Butikkene er evaluert over flere måneder basert på kvalitet, vareutvalg, veiledning, eksponering, kreativitet og aktiviteter. Juryen har besøkt alle finalistene.

Juryens begrunnelse

Vinneren av Årets Matgledebutikk 2013 gir kundene gode matgledeopplevelser gjennom hele handleturen. Det starter allerede rett innenfor dørene, med en overdådig frukt- og grøntavdeling der de ansvarlige leker seg med rekvisitter og sameksponeringer.

I bakeriavdelingen bys det på deilige hjemmelagde desserter, mens fisk, kjøtt og delikatesse frister med ferskvarer og lekre retter – alt flott sameksponert med TINEs smakshevere. I Årets matgledebutikk er osteavdelingen et kapittel for seg. Osteansvarlig utviser et fantastisk engasjement, der han eksperimenterer mye nye oster og tilbehør.

I butikken henger flotte håndmalte salgsplakater som skaper god stemning, noe det legges stor vekt på i alle avdelinger. Kundene er vant til å bli gjort stas på både gjennom små detaljer og store matgledearrangementer. Et av årets høydepunkter var da de fikk kjørt fram flere tonn sand og lagde strandparty utenfor butikklokalene, og kundene ble ekspedert av ingen ringere enn Baywatch-stjernen David Hasselhoff. Årets vinner har holdt et jevnt høyt nivå over flere år, og har vært en av toppkandidatene i konkurransen tidligere.

For årets vinner er ikke matglede bare en konkurranse, men noe det jobbes og strebes etter hver dag hele året. Årets Matgledebutikk 2013 er Meny Colosseum.

Andre i toppsjiktet

På en fin andreplass kom Coop Mega Kolbotn:
«Butikken har hevdet seg helt i toppen av konkurransen gjennom flere år, og juryen er imponert over hvordan den klarer å holde nivået oppe».

På tredjeplass Coop Mega Madla:
«I denne butikken stopper ikke matgleden i ferskvareavdelingen. Få butikker er mer opptatt av gode eksponeringer i tørrvarene enn denne. Utstillingene bygges gjerne helt opp til taket, og butikken kapret nylig andreplassen i NM i butikkeksponering».

For ytterligere informasjon
Kontakt pressevakt på tlf. 482 30 994, eller e-post: presse@tine.no