Årets Matgledebutikk 2014 kåret

Meny Jarhuset stikker av med prisen som Årets Matglede-butikk for 2014. Årets vinner har i løpet av kort tid løftet seg til et særdeles høyt matgledenivå, og juryen er svært imponert over innsatsviljen og kreativiteten de ansatte har lagt for dagen.

Vinneren av Årets matglede butikk, Meny Jarhuset, med Emil Myrvang i spissen, her omkranset av sølvvinner Coop Mega Madla ved Joachim Fosse Johannesen (t.h) og bronsevinner Meny Fosnavåg ved Jon Robert Moen. Foto: Handelsbladet

Det er niende året TINE deler ut prisen i samarbeid med Handelsbladet.
– Det skal lønne seg å satse på matglede. Det er noe de har skjønt i Meny Jarhuset, hvor de allerede etter kort tid har skapt resultater og hvor kundene lar seg friste til å handle, sier konserndirektør Salg John Ole Skeide i TINE.

Nominasjon

Totalt har åtte butikker vært med i finalen om å bli årets matgledebutikk. Butikkene er evaluert over flere måneder basert på kvalitet, vareutvalg, veiledning, eksponering, kreativitet og aktiviteter. Juryen har besøkt alle finalistene. Det har vært en krevende jobb å plukke ut finalistene i år, fordi veldig mange av de 63 nominerte butikkene har jobbet veldig bra og har hatt svært bra utvikling på kampanjeproduktene.

Juryens begrunnelse

Årets Matgledebutikk 2014 er Meny Jarhuset:
Vinneren av Årets matgledebutikk 2014 er et godt bevis på at man ikke behøver å være stor for å skape gode opplevelser for kundene sine. Tvert om utnyttes butikkens relativt beskjedne størrelse til å skape en lun og intim atmosfære. Her er omgangstonen mellom ansatte og kunder lett og humørfylt.

Butikken har et bevisst forhold til gode eksponeringer, ikke minst i ferskvareavdelingene. Her får dyktige medarbeidere boltre seg fritt for å imponere og friste kundene. Kunstferdig utformede plakater – ofte med humoristisk snert – bidrar til å gi butikken et personlig preg. Vi tror kundene får lyst til å bli kjent med dem som står bak disken.

Butikken er dyktig på gjennomføring av demoer og sameksponeringer, og ikke så rent sjelden rører én av de faglærte kokkene sammen noe godt i grytene som kundene kan smake på og la seg inspirere av. Butikken har arbeidet godt med matgledekampanjen gjennom hele perioden, og vært flink til å benytte salgsmateriellet for å skape mersalg. Det har gitt gode resultater.

Årets vinner har i løpet av kort tid løftet seg til særdeles høyt matgledenivå. Allerede i fjor, i sitt første driftsår, lykkes den å nå finalen i Årets matgledebutikk. Det gode arbeidet har fortsatt og matgleden har antatt nye høyder, og juryen er svært imponert over innsatsviljen og kreativiteten de ansatte har lagt for dag.

Andre i toppsjiktet

Coop Mega Madla er sølvvinner i Årets Matgledebutikk 2014:
«Andreplass i Årets matgledebutikk 2014 går til en butikk som leverer matglede på alle plan. Til tross for butikkens store størrelse, oppleves den som trivelig og oversiktlig – mye takket være tilstedeværende og blide medarbeidere.»

Meny Fosnavåg er bronsevinner i Årets Matgledebutikk 2014:
«På tredjeplass i Årets matgledebutikk 2014 finner vi et supermarked som lykkes nær sagt mot alle odds. Butikken er et tydelig eksempel på at man kan dyrke matgleden og den gode servicen selv om man ligger litt utenfor allfarvei.»